Facebook
BIP

Przedstawienia profilaktyczne




Przedstawienia profilaktyczne

W poniedziałek 5 listopada po raz kolejny gościć w naszej szkole Teatru „Kurtyna” z Krakowa. Teatr Kurtyna jest najstarszym Teatrem Profilaktycznym w Polsce i działa nieprzerwanie od momentu powstania (2000r). Działalność Teatru skupia się przede wszystkim na realizacji przedstawień teatralnych oraz teatralno - profilaktycznych, organizowanych na terenie całej Polski. Spektakle te połączone z prelekcjami tematycznymi cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem widzów i skłaniają dzieci, młodzież, a także dorosłych do refleksji nad własnym życiem. Odbyły się trzy przedstawienia profilaktyczne:

Klasy I – III obejrzały bajkę pt. „JESTEM PRZYJACIELEM LUDZI”

Klasy IV – VI spektakl pt. „NIEBEZPIECZNA SIEĆ”

Klasy VII – VIII „WYZWANIE”

„Jestem przyjacielem ludzi” to wartkie i dynamiczne przedstawienie Teatru Kurtyna, pełne zaskakujących zwrotów komediowej akcji, zrealizowane z wykorzystaniem bogatej palety scenicznych środków: muzyki, piosenek, rekwizytów i masek Nagła przerwa w dostawie prądu jest dla kilkuletniego Antka katastrofą. Bez telewizora i komputera jego życie traci sens i pozostają mu tylko nudne przyziemne sprawy np. Sprzątanie i odrabianie lekcji. Nagle pierwszy raz otwiera zlekceważony prezent; nudną książkę  Atlas Świata i wyrusza w podróż, której celem jest poznanie siebie i swojego miejsca w świecie.Za sprawą fenomenu teatru wyobraźnia prowadzi jego i widzów drogą poznania różnorodności ludzi, ich spraw, radości, trosk i marzeń. A kluczem do ich zrozumienia są niezwykłe, sceniczne spotkania Antoniego z przedstawicielami innych ras i kultur. Czy Eskimos tylko udaje radość i pogodę, rozświetlając swym uśmiechem pustkę ogromnych białych przestrzeni Grenlandii, w której przyszło mu żyć mimo nieludzkiego mrozu, jaskrawego słońca i przyrody, która jak nigdzie na świecie broni swoich skarbów? Co powiedziałby tata małego mieszkańca Afryki, gdyby codziennie mógł napełnić wannę wodą dla swojego syna? Jak sobie radzą z zanieczyszczeniem powietrza mieszkańcy Chin, kiedy wietrzą mieszkanie? Dlaczego kolor skóry oraz język, którym posługują się inni ludzie nie mają żadnego znaczenia na zawieranie przyjaźni? Po skończonej lekturze niezwykli znajomi Antoniego znikają z jego pokoju. Jednak nie znika ze sceny i widowni ta wyjątkowa atmosfera, pozwalająca zrozumieć, że postawa otwartości i akceptacji, woli porozumienia oraz ciekawości dotyczącej poznawania różnic pozwala zrozumieć człowiekowi, kim jest i jakie przed nim, jako gospodarzem świata, stoją wyzwania i obowiązki.

 

„ NIEBEZPIECZNA SIEĆ” - dla uczniów klas IV – VII Szkoły Podstawowej

OPIS SPEKTAKLU

O zagrożeniach związanych z Internetem powiedziano i napisano już w zasadzie wszystko. Mimo tego procentowa skala ekspozycji na niebezpieczne kontakty, działania i treści wśród młodych ludzi, korzystających z tego podstawowego dziś narzędzia komunikacji zatrważająco wzrasta. Główną przyczyną tego stanu jest odwieczny problem, wynikający z niezrozumienia, iż to nie kompetencje techniczne decydują o bezpieczeństwie korzystania z Sieci. Prym wiodą tu skutki niedostatków kompetencji społecznych, nabywanych z wiekiem i doświadczeniem życiowym. Łączy się to z problemem niezaspokojonych potrzeb akceptacji, tak dotkliwym dla młodych ludzi, żyjących w świecie dynamicznych zmian wartości i norm.

Teatr Kurtyna zaprasza na spektakl pt: „ Niebezpieczna Sieć”, będący teatralnym zapisem sytuacji, w której to mechanizm normalnych relacji interpersonalnych i postaw dzieci i rodziców ulega dysfunkcji właśnie za sprawą tego, co bywa nazywane największym zagrożeniem współczesności. Kilkunastoletnia Zuza jest dumą rodziców. Ostrożna w kontaktach rówieśniczych, solidnie przykłada się do realizacji obowiązków szkolnych, na co dzień pogodna i zrównoważona. Rodzice bez obawy akceptują jej naturalną chęć do korzystania ze środków elektronicznej komunikacji, wierząc, że godziny spędzone przed komputerem będą dla córki naturalnym źródłem pozyskiwania wiedzy i zdobywaniu kompetencji, i w naturalny sposób zabezpieczą ją od zagrożeń życia nastolatki w realnym świecie. Małe niepowodzenie szkolne Zuzy, które ukrywa wstydliwie przed wymagającymi rodzicami jest początkiem zdarzeń, które odsłonią zagrożenia związane głównie z anonimowością kontaktów internetowych. Zuza na jednym z wirtualnych for poznaje sympatycznego użytkownika, który zdaje się podzielać zainteresowania i rozterki dziewczyny. Rozumie jej lęk przed powiedzeniem rodzicom o kłopotach w szkole, sam zaczyna udzielać jej tzw. korepetycji, odsłania przed Zuzą możliwości zdobycia pozycji i sukcesu za pomocą Sieci, przekonuje o bezzasadności strachu przed używkami. Zuza instaluje w swym domowym komputerze kamerkę, dzięki której internetowy znajomy, bez wiedzy dziewczyny, ma możliwość rejestracji jej codziennego życia. Nieznajomy, wykorzystując naiwność dziewczyny, przejmuje jej profil internetowy, czym komplikuje jej relacje wśród rówieśników. Zuza nie przeczuwa, że jest ofiarą internetowej przemocy, zaczyna okłamywać rodziców i zgadza się na spotkanie z wirtualnym przyjacielem w realnym świecie. Jednak rzeczywistość szybko negatywnie weryfikuje oczekiwania Zuzy. Przyjaciel okazuje się nie tym, kogo pragnęła poznać dziewczyna. Na szczęście wrodzona roztropność i asertywność ratują bohaterkę spektaklu od popadnięcia w poważne kłopoty. Szczera rozmowa z rodzicami i odwaga w zwróceniu się o pomoc do policji pozwala w finale ująć groźnego przestępcę, który wykorzystywał znajomości internetowe do okradania mieszkań.

„Niebezpieczna sieć” to utrzymany w konwencji komedii obyczajowej uroczy i wartki spektakl, który traktuje problemy i zagrożenia związane z używaniem środków komunikacji elektronicznej w sposób daleki od nudnej dydaktyki, pozwalając widzowi na chwilę mądrej refleksji i spora dawkę wiedzy o tym, jak nie stać się kolejną ofiarą cyberprzemocy.

„WYZWANIE” – NOWE!

- spektakl profilaktyczny dla klas VII-VII Szkoły Podstawowej i szkół ponadpodstawowych

OPIS SPEKTAKLU:

Bohaterka spektaklu, kilkunastoletnia Basia, przyzwyczajona do biernego zainteresowania rodziców, otoczona murem obojętności rówieśników jest typem samotnika, znajdującego akceptację jedynie w gronie nauczycieli. Ambitna, inteligentna, pracowita, sumienna i pełna ciekawości świata otrzymuje szansę uczestnictwa w ogólnokrajowym projekcie, mającym pogłębić wiedzę, podnieść kompetencję i rozwinąć umiejętności jego uczestników. Dla Basi jest to nagroda, mogąca urzeczywistnić marzenia o realizacji pasji. Dla jej rodziców to tylko kłopotliwy epizod w życiu córki. Dla jej rówieśników jest to moment, w którym okazują, wypływające z zawiści i zazdrości- głęboką niechęć i brak akceptacji dla planów dziewczyny. Guru szkolnej społeczności, Irek, inicjuje akcję internetowego poniżania i wykluczania Basi. Gdy pozbawiona wsparcia rodziców, wewnętrznie rozdarta, zdezorientowana i zagubiona próbuje przeciwstawić się tej fali nienawiści, otrzymuje od swojego środowiska rówieśniczego szansę na pełne zaakceptowanie swojej osoby. „Chcesz żyć, być kimś, to zrób coś naprawdę, ludzie to docenią i będą cię szanować. My jesteśmy inni, wrażliwi, otwarci, pozytywni, i robimy to, co musimy. Kreatywnie formatujemy siebie. Robisz coś, nakręcasz to i wrzucasz do sieci. Dlaczego tego nie zrobiłaś, dlaczego nie zostałaś „gwiazdą” i nie zarobiłaś pierwszego miliona wyświetleń? Już ci mówię, to strach przed nieznanym jest główną przeszkodą. Wstydzisz się swojej unikalności, pamiętaj drugiej takiej osoby jak Ty w sieci nie ma! Nikt inny tylko Ty sama możesz sprawić, by twoje marzenia się spełniły, by świat dowiedział się o Twoim istnieniu. Świat jest Twój, po prostu włącz kamerę i się przywitaj. To wystarczy.” Jak współczesny Faust dziewczyna podejmuje wyzwanie i przekracza próg do nowego świata, który trafnie określa w spektaklu jeden z jej nauczycieli: sieć to takie społeczeństwo, gdzie znajdziemy wszystko to, co kiedyś było tylko w realnym świecie. Z jedną różnicą, w sieci wszystko dzieje się szybciej i tak naprawdę, nikt nad tym nie ma kontroli. W jednym momencie trafiasz na piedestał, jesteś bożyszczem, za chwilę jesteś obiektem kpin, samotnikiem trapionym cierpieniem. Tu bez namysłu podejmujesz decyzje, które ważą na twoim prawdziwym życiu. Adrenalina, smak ryzyka, chęć podobania się, bycia popularnym, modnym, najbardziej oryginalnym, najbardziej podobnym do celebrytów. Tu nie ma miejsca na słabość, tu masz władzę dawać innym akceptację, czyli życie, i masz władzę to życie zabierać. Oczywiście, decyduje większość, jednostka liczy się tylko, kiedy podejmuje wyzwanie.  Nazywają to challengem. Pół biedy, jak obżerają się pizzą czy piją litry coca coli. Gorzej, jak dla polubień, plusów, laików kaleczą ciało lodem, narażają się na złamanie udając deski, duszą się cynamonem, wysyłają sobie nawzajem swoje nagie zdjęcia, trują kapsułkami do prania, testują substancje psychoaktywne.

Bohaterka spektaklu, Basia, zatraciła się w tym świecie. Lecz kiedy w finale przedstawienia jej nauczyciel daje dziewczynie szansę podjęcia prawdziwego, opartego na fundamentalnych wartościach wyzwania, widz wie, że jest to jedyna droga do zrozumienia i poznania siebie.

Aktorzy starali się uzmysłowić uczniom, że szkoła to jedno z nielicznych miejsc, jeśli nie jedyne, gdzie czekają na nich ludzie – nauczyciele, którzy naprawdę się nimi interesują. Nie obchodzi ich ile pieniędzy mają uczniowie, jaką mają ”furę i komórę”. Liczy się dla nich: Kim są? Co myślą? Jak się czują? Jakie mają zmartwienia?