Facebook
BIP

Program prof-wych

 

 

PROGRAM WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY

SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3

im. MIKOŁAJA KOPERNIKA

W LIPNIE

W ROKU SZKOLNYM 2024/2025

 

        Motto:

            „Wiem, że nie mogę nauczyć nikogo niczego.

             Mogę zapewnić jedynie warunki,

              w których można się nauczyć”.

 

 

Wychowanie dziecka do aktywnego i odpowiedzialnego funkcjonowania w otaczającej rzeczywistości

 

 

PODSTAWY PRAWNE PROGRAMU

 

  • Konwencja o Prawach Dziecka, uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 29 listopada 1989r., ratyfikowana przez Polskę 30 kwietnia 1991r.  art. 3, 19, 28, 33,
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 1997r.,
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (DZ. U. z 2006r. nr 97, poz. 674 z późn. zm.),
  • Rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania                    i opieki dla dzieci niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2015r. poz. 1113),
  • Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. nr 111, poz. 535, z późn. zm.),
  • Ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi                           (Dz. U. z 2002r. nr 147, poz. 1231 z późn. zm.),
  • Ustawa z dnia 26 października 1982r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2002r., nr 11, poz. 109,                z późn. zm.),
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. nr 179, poz. 1485, z późn. zm.),
  • Ustawa z dnia 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996r. nr 10, poz. 55, z późn. zm.),
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. nr 180, poz. 14930,
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych                               i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003r. nr 6, poz. 69),
  • Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. nr 61, poz. 624 ze zm.),
  • Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009r. nr 4,  poz. 17),
  • Rozporządzenie MEN z dnia 09 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz.U.  z 2017r. poz. 1591),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.
  • Rozporządzenie MEiN z dnia 9 lutego 2022r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2022 poz.339).
  • Ustawa z 12 maja o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. ( Dz.U. z maja 2022r poz.1116).
  • Rozporządzenie MEiN z dnia 22 lipca 2022r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz.U. z 2022 r. poz 1593).
  • Rozporządzenie MEiN z dnia 22 lipca 2022r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz.U. z 2022 r. poz 1594).
  • Statut Szkoły.
  • Ustawa z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2023 poz.289)

 

MISJA SZKOŁY

Nasza szkoła jest szkołą otwartą, przyjazną i bezpieczną. Jest kuźnią rzetelnej wiedzy, którą przekazuje doskonale wykształcona kadra pedagogiczna. Wspomaga rodzinę w wychowaniu młodego człowieka. Przygotowuje uczciwego     i wrażliwego człowieka do życia w zgodzie z ludźmi, przyrodą i samym sobą oraz do pełnienia różnych ról poprzez:

  • szacunek dla wspólnego dobra,
  • poznawanie tradycji narodowych i dziedzictwa kulturowego,
  • kształtowanie wartościowych i społecznie pożądanych postaw,
  • tworzenie pozytywnego klimatu w szkole.

Nadrzędną wartością, którą kierujemy się w naszej pracy jest drugi człowiek – jego potrzeby i oczekiwania. Wspieramy wszechstronny rozwój ucznia obejmujący jego ucznia, emocje, strefę duchową oraz sprawność fizyczną i dbałość o zdrowie.

Dbamy o zacieśnienie więzi koleżeńskich, przyjaźni we wzajemnym szacunku i tolerancji.

Przygotowujemy do odpowiedzialnego kierowania swoim życiem, współżycia i współdziałania społecznego. Stwarzamy warunki do samodzielnego myślenia sprawnego działania oraz dbamy o rozwój zainteresowań i uzdolnień uczniów.

Wskazujemy na ważną rolę i użyteczność wiedzy w życiu człowieka oraz potrzebę kształcenia ustawicznego i samokształcenia.

 

SYLWETKA ABSOLWENTA

 

ABSOLWENT NASZEJ SZKOŁY:

  • Ma poczucie własnej godności i wartości.
  • Przestrzega zasad dobrych obyczajów i kultury.
  • Nawiązuje więzi koleżeńskie, chętnie współpracuje w grupie, przestrzega zasad tolerancji.
  • Jest asertywny, potrafi wyrazić swoje opinie i bronić swoich racji.
  • Reaguje na sugestię i krytykę.
  • Ma poczucie własnej wartości i potrafi dokonać krytycznej samooceny.
  • Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę, samodzielnie ją poszerzać na dalszym etapie edukacji.
  • Zna swoje środowisko społeczne i przyrodnicze.
  • Dba o swoje zdrowie i środowisko naturalne.
  • Chętnie rozwija swoje zainteresowania.
  • Aktywnie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu społecznym i kulturalnym.
  • Jest przygotowany do dalszego kształcenia, posiada ogólną wiedzę i kluczowe umiejętności niezbędne w dalszej nauce, potrafi zaadoptować się do wymagań nowej szkoły.

 

CEL OGÓLNY:

 wszechstronny rozwój wychowanka w wymiarze emocjonalnym, społecznym, kulturalnym, duchowym, moralnym, ekologicznym, zdrowotnym i intelektualnym.                            

CELE SZCZEGÓŁOWE

  • Rozwijanie patriotyzmu i szacunku dla polskiego dziedzictwa oraz wartości kulturowych Europy i świata.
  • Ukazywanie ważnej roli rodziny w życiu człowieka oraz przygotowanie do wypełnienia obowiązków rodzinnych i obywatelskich.
  • Upowszechnianie wiedzy ekologicznej, wskazanie na zagrożenia i konieczności ochrony środowiska.
  • Przygotowanie uczciwego i wrażliwego człowieka do życia z innymi i dla innych.
  • Budowanie pozytywnego i bezpiecznego klimatu społecznego w szkole.
  • Wskazywanie na trwałe i ponadczasowe wartości etyczne i moralne, ukierunkowane na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie oraz pozytywne wzory do naśladowania.
  • Zwiększanie kompetencji społecznych i emocjonalnych poprzez przygotowanie do odpowiedzialnego kierowania swoim życiem, współżycia i współdziałania społecznego, kulturalnego zachowania poprzez znajomość zasad savoir –vivre.
  • Przeciwdziałanie agresji, cyberprzemocy, zapobieganie patologiom, uzależnieniom, niedostosowaniu społecznemu poprzez ukazywanie zagrożeń.
  • Poszerzanie i ugruntowanie wiedzy z zakresu zdrowia i zdrowego stylu życia.
  • Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, wzmacnianie czynników chroniących przy jednoczesnej redukcji czynników ryzyka.

 

W S T Ę P

      Program wychowawczo-profilaktyczny przedstawia w sposób całościowy treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym podejmowane w szkole i jest wspólną sprawą, wspólnym działaniem wszystkich nauczycieli i rodziców. Ma on na celu wspomaganie wychowawczej roli rodziny, ochronę ucznia przed zakłóceniami rozwoju oraz podejmowanie działań interwencyjnych w sytuacjach pojawiających się zagrożeń. Pomaga uczniom zrozumieć problemy i sytuacje, z którymi będą musieli sobie poradzić.

      Program wychowawczo-profilaktyczny jednocześnie uznaje, że największe prawo wychowawcze do swoich dzieci mają ich rodzice.

Szkoła wspomaga rodziców w procesie wymagania.

Program wychowawczo-profilaktyczny obejmuje oba etapy edukacyjne.

        Program przeznaczony jest do realizacji przez wychowawców klas, nauczycieli wszystkich przedmiotów we współpracy z pedagogiem, pielęgniarką szkolną, pracownikami szkoły, rodzicami i środowiskiem lokalnym.

         Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły stanowi spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.

 

Program został opracowany zgodnie z podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025, ustalonych przez MEiN i KO kujawsko-pomorskiego:

  • Edukacja prozdrowotna w szkole- kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
  • Szkoła miejsce edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
  • Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
  • Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnej w internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
  • Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
  • Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz instytucjami regionalnymi.
  • Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
  • Wspomaganie szkół w zakresie podnoszenia wyników egzaminów zewnętrznych z matematyki i języka polskiego.
  • Wspieranie szkół i placówek oświatowych w tworzeniu warunków do przestrzegania praw i obowiązków dzieci i młodzieży.

 

 W programie wychowawczo-profilaktycznym uwzględniono potrzeby i problemy środowiska  szkolnego wynikające z:

 

  • wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
  • ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego w roku szkolnym 2023/2024,
  • wniosków i analiz (np. wnioski z pracy zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych itp.),
  • innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły (np. koncepcja pracy szkoły, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców).

 

UCZESTNICY PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO SZKOŁY

 

         Współodpowiedzialni za wszechstronny rozwój osobowości ucznia są wszyscy uczestnicy programu.

        

        Rodzice:

  • mają prawo do wychowania zgodnie z własnymi przekonaniami religijnymi i moralnymi, jeśli nie są one w sprzeczności z prawami dziecka;
  • znają i akceptują program wychowawczy proponowany przez szkołę;
  • wspierają dziecko we wszystkich jego poczynaniach i zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa;
  • wspierają wychowawców i nauczycieli w podejmowanych przez nich działaniach, służą wiedzą, doświadczeniem i pomocą;
  • aktywnie uczestniczą w życiu szkoły;
  • dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci.

 

         Wychowawcy klas:

  • dbają o poczucie bezpieczeństwa i akceptacji ucznia w klasie;
  • wspierają rozwój uczniów i usamodzielnianie się;
  • prowadzą dokumentację nauczania;
  • opracowują i realizują Program Wychowawczo-Profilaktyczny;
  • koordynują pracę wychowawczo-profilaktyczną w zespole klasowym;
  • dokonują rozeznania sytuacji rodzinnej i osobistej ucznia;
  • podejmują działania w przypadkach przemocy wobec niego, zaniedbań opiekuńczych, ujawnionych nałogów;
  • wnioskują o objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
  • informują rodziców o proponowanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • wdrażają do samooceny postępów w zachowaniu, nadzorują realizację obowiązku szkolnego;
  • promują osiągnięcia klasy i pojedynczych uczniów;
  • współdziałają z nauczycielami uczącymi w klasie;
  • współpracują z rodzicami; włączają rodziców w sprawy programowe i organizacyjne klasy;
  • współpracują z dyrekcją szkoły, pedagogiem, psychologiem i pielęgniarką;
  • współdziałają z instytucjami pracującymi na rzecz dziecka, policją, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, sądami rodzinnymi.

        Nauczyciele:

  • oddziałują wychowawczo na uczniów niezależnie od przypisanych im funkcji dydaktycznych;
  • odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole, podczas wyjść i wyjazdów szkolnych;
  • udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów, informują o potrzebach związanych z problemami w nauce oraz o przejawianych zdolnościach;
  • wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania;
  • reagują na przejawy nietolerancji, dyskryminacji i innych negatywnych zachowań;
  • wspólnie z pedagogiem zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów, dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia;
  • realizują w toku pracy wychowawczej treści i cele programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.

      

          Uczniowie, Samorząd Uczniowski:

  • współorganizują imprezy i akcje szkolne;
  • akceptują innych uczniów i szanują ich prawa, wydają opinie w przypadku przyznawanych kar zgodnie ze Statutem Szkoły;
  • współtworzą społeczność szkolną i wykorzystują swe prawo do samorządności;
  • kierują swym rozwojem i stają się coraz bardziej samodzielni;
  • prowadzą zdrowy tryb życia i dbają o swoje środowisko;
  • mają szacunek do kultury, języka i tradycji narodowej.

        Pedagog szkolny:

  • prowadzi badania i działania diagnostyczne uczniów, w tym diagnozuje indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;
  • diagnozuje sytuacje wychowawcze w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
  • udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
  • podejmuje działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
  • minimalizuje skutki zaburzeń rozwojowych, zapobiega zaburzeniom zachowania oraz inicjuje różne formy pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;wspiera nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

Pedagog  specjalny:

  • prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych realizuje zintegrowane działania i zajęcia określone w programie;
  • prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych pracę wychowawczą z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
  • uczestniczy, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli, specjalistów i wychowawców grup wychowawczych;
  • udziela pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom, specjalistom i wychowawcom grup wychowawczych realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
  • prowadzi zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne;
  • przygotowuje wraz z zespołem psychologiczno - pedagogicznym Wielospecjalistyczną Ocenę Poziomu Funkcjonowania Ucznia, Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny oraz jego ewaluację;
  • koordynuje realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • współorganizuje proces kształcenia oraz pracę specjalistów.

       Logopeda:

  • Diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
  • Prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
  • Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
  • Wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:

a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola i szkoły,

b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

 Psycholog:

  • prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;
  • diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
  • udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
  • podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
  •  minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
  • inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
  • pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
  • wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

        Dyrekcja szkoły:

  • dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, o poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej, o kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole;
  • wspiera finansowo i organizuje działania wychowawczo-profilaktyczne w środowisku szkolnym;
  • stwarza warunki do prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka oraz umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej;
  • czuwa nad realizowaniem  przez uczniów obowiązku szkolnego;
  • ma obowiązek organizowania spotkań szkoleniowych dla nauczycieli;
  • dba o zapewnienie bezpieczeństwa na terenie szkoły.

 

      Kształtowanie postaw w rodzinie, w grupie rówieśniczej, społeczności lokalnej, narodowej i europejskiej

Zadania

Formy i sposoby realizacji

Realizatorzy

 

Terminy

 

  1. Podkreślanie roli rodziny w życiu człowieka, wskazywanie na wartości korzeni genealogicznych, kształtowanie u uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra.
  • Realizacja tematów wynikających z programów nauczania, programu wychowawczo - profilaktycznego.

 

Nauczyciele, wychowawcy.

Zgodnie z harmonogramem zajęć prowadzonych przez konkretne osoby.

 

  1. Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej w duchu uczciwości, wiarygodności i odpowiedzialności.

 

 

 

 

  • Pogadanki na temat zasad współżycia społecznego, kulturalnego, kontaktów międzyludzkich.
  • Udział w zajęciach warsztatowych         z zakresu komunikacji społecznej             i pracy w zespole.
  • Organizowanie i uczestniczenie w akcjach kulturalnych, sportowych, charytatywnych i ekologicznych.

 

Wychowawcy, nauczyciele, nauczyciele świetlicy, pedagog, psycholog

Cały rok.

  1. Rozwijanie poszanowania dziedzictwa narodowego i lokalnego oraz kształtowanie świadomości narodowej. Poznanie symboli, tradycji i historii własnej miejscowości, regionu i kraju.

 

 

  •  Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych.
  •  Lekcje wychowawcze, lekcje historii, spotkania z zasłużonymi postaciami środowiska lokalnego, apele, wycieczki.
  •  Udział w konkursach

 

Nauczyciele wskazani do realizacji zadania, wychowawcy.

Zgodnie z kalendarzem uroczystości i personalną odpowiedzialnością za konkretne działania.

Cały rok.

  1. Uwrażliwianie na piękno języka ojczystego, troska o jego poprawność i bogactwo.

 

 

 

  • Uczestnictwo w kołach zainteresowań.
  • Udział w konkursach przedmiotowych.

 

Nauczyciele, wychowawcy, nauczyciel biblioteki.

Zgodnie z harmonogramem konkursów i wycieczek.

Cały rok.

 

  1. Poszanowanie godności drugiego człowieka, zrozumienie, tolerancja dla innych. Wychowanie w duchu tolerancji wobec odmienności kulturowych i narodowych.

 

  • Lekcje wychowawcze, zajęcia lekcyjne, uroczystości szkolne i klasowe, akcje charytatywne.

 

 

Wychowawcy, nauczyciele, nauczyciel biblioteki, pedagog, nauczyciele świetlicy, psycholog

Zgodnie z kalendarzem uroczystości.

Cały rok.

 

  1. Rozwijanie i kształtowanie wartościowych cech charakteru: pracowitości, punktualności, odpowiedzialności, odwaga.

 

 

 

 

  • Pogadanki na temat zasad współżycia społecznego, kulturalnego, kontaktów międzyludzkich.
  • Godziny wychowawcze.
  • Odpowiednie motywowanie uczniów, nagrody, pochwały.

Wychowawcy, nauczyciele.

Cały rok.

 

 BEZPIECZEŃSTWO NA CO DZIEŃ

Zadania

Formy i sposoby realizacji

Realizatorzy

Terminy

  1. Poznawanie i uświadamianie konieczności zachowania bezpieczeństwa podczas zajęć, przerw i zabaw.

 

 

 

 

  • Zapoznanie z regulaminami  klasopracowni zasadami BHP.
  • Zapewnienie odpowiedniego i bezpiecznego sprzętu szkolnego
  • Pogadanki, rozmowy dotyczące bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą oraz zachowań ryzykownych.
  • Ustalenie haromonogramu dyżurów nauczycieli.
  • Zapoznanie z zasadami udzielania pierwszej pomocy.

 

Dyrektor, nauczyciele, wychowawcy, nauczyciele dyżurujący.

Cały rok.

  1. Poznawanie i utrwalanie zasad  bezpiecznego poruszania się po drogach.

 

 

 

 

 

  • Realizacja klasowych programów wychowawczych.
  • Spotkania z przedstawicielami policji.
  • Szkolenie i egzaminowanie uczniów na kartę rowerową
  • Wycieczki piesze i rowerowe.

Nauczyciele, nauczyciele techniki, nauczyciele świetlicy.

  •  

cały rok.

  1. Uświadamianie zagrożeń cywilizacyjnych oraz  wskazywanie właściwych zachowań w celu ochrony życia  i zdrowia, wyrabianie nawyku właściwego spędzania czasu wolnego.

 

  • Pogadanki, rozmowy dotyczące bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą oraz zachowań ryzykownych.
  • Organizowanie spotkań z ekspertami.
  • Zapoznanie uczniów z numerami telefonów alarmowych.
  • Ćwiczenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.

Wychowawcy, pedagog, pielęgniarka, psycholog, pedagog specjalny

Cały rok.

  1. Zaspokajanie potrzeb bezpieczeństwa - przeciwdziałanie wszelkiego rodzaju agresji i przemocy oraz kształtowanie współodpowiedzialności za bezpieczeństwo w szkole.
  • Organizowanie spotkań z ekspertami.
  • Wdrażanie procedur postępowania w sytuacjach trudnych.
  • Pogadanki, zajęcia warsztatowe.
  • Diagnozowanie i analiza stanu bezpieczeństwa w szkole.

 

Dyrektor, nauczyciele, wychowawcy, psycholog,

 pedagog specjalny

Cały rok.

  1. Kształtowanie właściwej postawy użytkownika mediów, Internetu, komputera, telefonii komórkowej.

 

 

 

 

  •  Pogadanki na temat zagrożeń w cyberprzestrzeni.
  •   Współpraca z instytucjami wspierającymi szkołę w sprawach bezpieczeństwa (sąd rodzinny, policja, PPP).
  • Bezpieczne i rozsądne korzystanie z urządzeń elektronicznych (telefon, komputer) w czasie zdalnego nauczania oraz czasie wolnym.
  • Umiejętne poruszanie się w sieci oraz krytyczne analiza informacji dostępnych w internecie.
  • Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

Wychowawcy, nauczyciele, nauczyciele świetlicy, nauczyciel informatyki, psycholog,

 pedagog specjalny

Cały rok.

  1. Kształtowanie właściwych zachowań w sytuacjach kryzysowych.

 

 

 

 

 

  • Pogadanki, rozmowy dotyczące bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą.
  • Zapoznanie uczniów z planem ewakuacji i przeprowadzenie próbnej ewakuacji.
  • Wytyczne MEiN, MZ i GIS dla szkół podstawowych.
  • Pogadanki na temat zagrożeń wojennych w związku z zaistniałą sytuacją na wschodzie.
  • Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa oraz udzielenie pomocy i wsparcia uczniom ukraińskim.
  • Propagowanie edukacji dla bezpieczeństwa i postaw proobronnych.

Dyrektor, nauczyciele, wychowawcy i pracownicy szkoły, psycholog,

pedagog specjalny

Nauczyciel EDB

Kwiecień – maj.

 

 

 

WYCHOWANIE PROZDROWOTNE

Zadania

 

Formy i sposoby realizacji

 

Realizatorzy

 

Terminy

 

  1. Kształtowanie właściwych  nawyków higienicznych i zdrowotnych.

 

  • Pogadanki nauczyciela, pielęgniarki, pedagoga szkolnego, dietetyka.
  • Realizacja jednostek tematycznych.
  • Oglądanie i omawianie filmów edukacyjnych, broszurek, ulotek.
  • Nauka udzielania pierwszej pomocy.
  • Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego.

Nauczyciele, wychowawcy, pielęgniarka, psycholog,pedagog specjalny

Cały rok.

  1. Kształtowanie sprawności fizycznej, zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego, ruchu na świeżym powietrzu i rekreacji.

 

  • Udział w zawodach sportowych.
  •  Lekcje wychowania fizycznego.
  • Organizowanie imprez rekreacyjno-sportowych i wycieczek.

 

Nauczyciele wychowania fizycznego, nauczyciele świetlicy.

Cały rok.

Zgodnie z harmonogramem imprez i zawodów sportowych.

  1. Kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych.

 

 

 

 

  • Pogadanki nauczyciela, pielęgniarki,  dietetyka.
  • Realizacja jednostek tematycznych.
  • Oglądanie i omawianie filmów edukacyjnych, broszurek, ulotek.

Nauczyciele, nauczyciele przyrody, nauczyciel biologii, pielęgniarka, intendentka

Cały rok.

  1. Włączanie uczniów w szkolne, miejskie, ogólnopolskie akcje o charakterze profilaktycznym.
  • Propagowanie zdrowego stylu życia poprzez działania sportowe oraz realizację programów promujących zdrowie.
  • Udział w ogólnopolskiej kampanii „Zachowaj trzeźwy umysł”.

 

Nauczyciele, pielęgniarka, pedagog.

Cały rok.

 

 

WYCHOWANIE EKOLOGICZNE

Zadania

Formy i sposoby realizacji

Realizatorzy

Terminy

  1. Kształtowanie szacunku dla przyrody i pobudzanie wrażliwości uczniów na piękno świata i wartości życia.

 

 

 

  • Realizacja jednostek tematycznych.
  • Udział w zajęciach kół zainteresowań.
  • Udział w konkursach związanych z ekologią.
  • Wycieczki i spacery.

Nauczyciele przyrody, nauczyciel biologii i geografii, wychowawcy.

Cały rok.

Według kalendarza imprez i uroczystości szkolnych.

  1. Propagowanie ekologicznego modelu funkcjonowania we współczesnym świecie.

 

 

 

 

  • Realizacja jednostek tematycznych.
  • Uaktualnienie księgozbioru biblioteki z dziedziny ekologii.
  • Wyświetlanie filmów edukacyjnych.
  • Tworzenia albumów,  gazetek i broszurek o tematyce ekologicznej.

Nauczyciele przyrody, wychowawcy, nauczyciel biblioteki.

Cały rok.

  1. Uświadomienie wpływu zachowań ludzkich na degradację środowiska    i wyrabianie poczucia odpowiedzialności za nie.

 

  • Spotkania ze specjalistami.
  • Prowadzenie doświadczeń i kierowanych obserwacji.
  • Wycieczki i spacery.

 

Nauczyciele, wychowawcy.

Cały rok.

 

  1. Dbałość o estetykę własnego otoczenia (mieszkania, szkoły, osiedla, miejscowości).

 

  • Uczestniczenie w różnego rodzaju akcjach.
  • Tworzenia albumów i gazetek.
  • Prowadzenia klasowych hodowli roślin ozdobnych.

 

 

 

 

Wychowawcy, nauczyciele, pracownicy szkoły.

 

Cały rok.

 

 Poznanie samego siebie, samorozwój

Zadania

Formy i sposoby realizacji

Realizatorzy

Terminy

  1. Pomoc w rozwijaniu talentów oraz ich twórczego wykorzystania.

 

  • Zajęcia w różnych kołach zainteresowań.
  • Organizowanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających aktywności twórczej i zachęcających do twórczego działania.
  • Pogadanki nauczyciela, pomoc pedagoga szkolnego, pracowników poradni.

 

Nauczyciele, wychowawcy, pedagog.

Cały rok.

  1. Poznawanie indywidualnych potrzeb    i możliwości psychofizycznych  uczniów oraz udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami.

 

  • Prowadzenie zajęć specjalistycznych.
  • Doskonalenie organizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego do możliwości i potrzeb ucznia.
  • Motywowanie poprzez udzielanie pochwał, nagradzanie, prezentację i ocenę opisową.

Specjaliści, nauczyciele, wychowawcy, psycholog,pedagog specjalny, logopeda

Cały rok.

  1. Uczenie radzenia sobie w trudnych sytuacjach, pomoc w nazywaniu i wyrażaniu emocjonalnych stanów psychicznych.

 

 

 

 

  • Prowadzenie zajęć integracyjnych.
  • Wykorzystywanie różnorodnych  sytuacji dydaktycznych, wychowawczych dla ukazania i poznawania sposobów rozwiązywania oraz radzenie sobie z problemem.
  • Metody aktywizujące i zajęcia warsztatowe.
  • Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego.

Nauczyciele, wychowawcy, pedagog,

  •  

pedagog specjalny

Cały rok.

  1. Wspieranie uczniów poprzez indywidualizację procesu kształcenia.

 

 

 

  • Zajęcia w różnych kołach zainteresowań.
  • Doskonalenie organizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego do możliwości i potrzeb ucznia.
  • Planowanie, przygotowanie, przeprowadzenie konkursów.
  • Rozwijanie umiejętności uczniów z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
  • Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych.
  • Pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
  • Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

 

Nauczyciele, wychowawcy, psycholog,

pedagog specjalny

Cały rok.

Zgodnie z kalendarzem imprez i uroczystości szkolnych.

  1. Wdrażanie do czytelnictwa i korzystanie z różnych źródeł wiedzy.

 

 

  • Lekcje biblioteczne.
  • Konkursy.
  • Realizacja działań wynikających z planu pracy nauczyciela bibliotekarza.

Nauczyciel biblioteki, nauczyciele, wychowawcy.

Cały rok.

Zgodnie z planem pracy biblioteki.

  1. Pomoc w rozpoznawaniu cech osobowości, mocnych stron, umiejętności i predyspozycji.
  • Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w tym zakresie.
  • Ankiety, testy badające zdolności i preferencje zawodowe.

Nauczyciele, wychowawcy, nauczyciele doradztwa zawodowego, pedagog,

  •  

Cały rok.

  1. Wspieranie uczniów w zaplanowaniu ich dalszej ścieżki edukacyjnej, wyboru szkoły ponadpodstawowej, dalszego kierunku kształcenia czy zawodu.
  • Pomoc szkolnego doradcy zawodowego.
  • Spotkania z zaproszonymi gośćmi, specjalistami.
  • Kierowanie na badania do poradni.
  • Udostępniania informacji edukacyjnych i zawodowych przez szkolnego doradcę zawodowego.

 

Wychowawcy, nauczyciele doradztwa zawodowego.

Cały rok.

 

 

 

PROFILAKTYKA ZAGROŻEŃ

                                                   

Zadania

Formy i sposoby realizacji

Realizatorzy

Terminy

  1. Dostarczenie informacji o mechanizmach  i następstwach wczesnego picia alkoholu, zażywania narkotyków, dopalaczy oraz palenia papierosów.

 

 

 

 

  •  Spotkania ze specjalistami.
  •  Zajęcia warsztatowe.
  •  Udział w ogólnopolskiej kampanii „Zachowaj Trzeźwy” umysł.
  •  Programy profilaktyczne realizowane przez pielęgniarkę szkolną.
  •  Przeprowadzenie godzin wychowawczych na temat uzależnień.

Nauczyciele, wychowawcy, pielęgniarka,

pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny

Cały rok.

  1. Ochrona przed uzależnieniem od multimediów, komputera, Internetu, telefonu, telewizji, itp. oraz przed cyberprzemocą.

 

 

  •   Przeprowadzenie pogadanek na godzinach wychowawczych.
  • Pedagogizacja rodziców nt. zagrożeń płynących z otaczającego świata.
  • Zapoznanie rodziców z procedurami COVID-19 w szkole.

 

Wychowawcy, nauczyciele, pedagog, nauczyciel informatyki, psycholog

Cały rok.

  1. Rozwijanie umiejętności interpersonalnych, asertywności, empatii, rozładowywania negatywnych emocji.

 

  • Zajęcia warsztatowe z pedagogiem.
  • Spotkania ze specjalistami.
  • Zajęcia integracyjne.

 

 

Pedagog, wychowawcy, nauczyciele, psycholog

Cały rok.

  1.  Zapoznanie uczniów z przyczynami zachowań agresywnych oraz

        dostarczenie alternatywnych sposobów     rozwiązywania konfliktów.

 

 

  • Pogadanki na godzinach wychowawczych.
  • Projekcje filmów edukacyjnych.
  • Rozmowy indywidualne z uczniami.

 

Pedagog, wychowawcy, psycholog

Cały rok.

  1. Dostarczanie wiedzy z zakresu prawa, dotyczącego postępowania w sprawach nieletnich.
  • Współpraca z instytucjami wspierającymi szkołę w zakresie bezpieczeństwa.
  • Organizowanie spotkań z ekspertami.

Wychowawcy, pedagog, psycholog

Cały rok.

 

 

 

 

 

 

 

 

WSPÓŁPRACA SZKOŁY Z RODZICAMI I INSTYTUCJAMI

 

Zadania

 

 

Formy i sposoby realizacji

 

 

Realizatorzy

 

 

Terminy

 

  1. Poszerzenie i zacieśnianie współpracy z instytucjami wspierającymi pracę wychowawczą szkoły.

 

 

 

  • Planowanie pracy.
  • Współpraca z poradnią, Urzędem Miasta, sądem, policją, MKRPA, PCPR, MOPS, GOPS. PUK, PSSE.
  • Spotkania z ekspertami.
  •  

 

Dyrektor,

pedagog szk.

Wychowawcy, psycholog, pedagog specjalny

Cały rok.

  1. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych uczniów
  • Wzmocnienie współpracy z pracodawcami oraz instytucjami regionalnymi.

Dyrektor, nauczyciele , wychowawcy.

Cały rok.

  1. Poznawanie oczekiwań rodziców dotyczących funkcjonowania szkoły                          i uwzględnianie ich w opracowaniu podstawowej dokumentacji szkolnej.

 

  • Planowanie pracy.
  • Wykorzystanie komunikatorów (e-dziennik) do kontaktów z rodzicami i opiekunami uczniów.

 

 

Dyrektor, nauczyciele , wychowawcy.

Cały rok.

  1. Włączenie rodziców i przedstawicieli środowisk lokalnych do współpracy przy realizacji zamierzeń wychowawczych.

 

 

 

 

  • Wspieranie i udział w projektach promujących szkołę w środowisku.
  •   Współpraca z mediami lokalnymi.
  • Aktualizacja strony internetowej szkoły.
  • Pomoc w organizacji imprez klasowych.

Dyrektor, nauczyciele, wychowawcy.

Cały rok.

 

 

 

 

Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego

 

     Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzona będzie poprzez:

  1. obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
  2. analizę dokumentacji i badania opinii środowiska szkolnego po przeprowadzonej ankiecie,
  3. rozmowy z rodzicami,
  4. wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli.

 

     Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego powołany przez dyrektora.

 

Program został opracowany przez zespół nauczycieli w składzie:

  • Agnieszka Szymczewska
  • Małgorzata Chojnicka
  • Elżbieta Rybicka
  • Katarzyna Janiszewska
  • Agata Garbarczyk

 

 

       Program wychowawczo-profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną szkoły.