PROGRAM WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3
im. MIKOŁAJA KOPERNIKA
W LIPNIE
W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
Motto:
„Wiem, że nie mogę nauczyć nikogo niczego.
Mogę zapewnić jedynie warunki,
w których można się nauczyć”.
Wychowanie dziecka do aktywnego i odpowiedzialnego funkcjonowania w otaczającej rzeczywistości
PODSTAWY PRAWNE PROGRAMU
- Konwencja o Prawach Dziecka, uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 29 listopada 1989r., ratyfikowana przez Polskę 30 kwietnia 1991r. art. 3, 19, 28, 33,
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 1997r.,
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (DZ. U. z 2006r. nr 97, poz. 674 z późn. zm.),
- Rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2015r. poz. 1113),
- Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. nr 111, poz. 535, z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002r. nr 147, poz. 1231 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 26 października 1982r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2002r., nr 11, poz. 109, z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. nr 179, poz. 1485, z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996r. nr 10, poz. 55, z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. nr 180, poz. 14930,
- Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003r. nr 6, poz. 69),
- Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. nr 61, poz. 624 ze zm.),
- Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009r. nr 4, poz. 17),
- Rozporządzenie MEN z dnia 09 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz.U. z 2017r. poz. 1591),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.
- Rozporządzenie MEiN z dnia 9 lutego 2022r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2022 poz.339).
- Ustawa z 12 maja o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. ( Dz.U. z maja 2022r poz.1116).
- Rozporządzenie MEiN z dnia 22 lipca 2022r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz.U. z 2022 r. poz 1593).
- Rozporządzenie MEiN z dnia 22 lipca 2022r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz.U. z 2022 r. poz 1594).
- Statut Szkoły.
- Ustawa z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2023 poz.289)
MISJA SZKOŁY
Nasza szkoła jest szkołą otwartą, przyjazną i bezpieczną. Jest kuźnią rzetelnej wiedzy, którą przekazuje doskonale wykształcona kadra pedagogiczna. Wspomaga rodzinę w wychowaniu młodego człowieka. Przygotowuje uczciwego i wrażliwego człowieka do życia w zgodzie z ludźmi, przyrodą i samym sobą oraz do pełnienia różnych ról poprzez:
- szacunek dla wspólnego dobra,
- poznawanie tradycji narodowych i dziedzictwa kulturowego,
- kształtowanie wartościowych i społecznie pożądanych postaw,
- tworzenie pozytywnego klimatu w szkole.
Nadrzędną wartością, którą kierujemy się w naszej pracy jest drugi człowiek – jego potrzeby i oczekiwania. Wspieramy wszechstronny rozwój ucznia obejmujący jego ucznia, emocje, strefę duchową oraz sprawność fizyczną i dbałość o zdrowie.
Dbamy o zacieśnienie więzi koleżeńskich, przyjaźni we wzajemnym szacunku i tolerancji.
Przygotowujemy do odpowiedzialnego kierowania swoim życiem, współżycia i współdziałania społecznego. Stwarzamy warunki do samodzielnego myślenia sprawnego działania oraz dbamy o rozwój zainteresowań i uzdolnień uczniów.
Wskazujemy na ważną rolę i użyteczność wiedzy w życiu człowieka oraz potrzebę kształcenia ustawicznego i samokształcenia.
SYLWETKA ABSOLWENTA
ABSOLWENT NASZEJ SZKOŁY:
- Ma poczucie własnej godności i wartości.
- Przestrzega zasad dobrych obyczajów i kultury.
- Nawiązuje więzi koleżeńskie, chętnie współpracuje w grupie, przestrzega zasad tolerancji.
- Jest asertywny, potrafi wyrazić swoje opinie i bronić swoich racji.
- Reaguje na sugestię i krytykę.
- Ma poczucie własnej wartości i potrafi dokonać krytycznej samooceny.
- Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę, samodzielnie ją poszerzać na dalszym etapie edukacji.
- Zna swoje środowisko społeczne i przyrodnicze.
- Dba o swoje zdrowie i środowisko naturalne.
- Chętnie rozwija swoje zainteresowania.
- Aktywnie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu społecznym i kulturalnym.
- Jest przygotowany do dalszego kształcenia, posiada ogólną wiedzę i kluczowe umiejętności niezbędne w dalszej nauce, potrafi zaadoptować się do wymagań nowej szkoły.
CEL OGÓLNY:
wszechstronny rozwój wychowanka w wymiarze emocjonalnym, społecznym, kulturalnym, duchowym, moralnym, ekologicznym, zdrowotnym i intelektualnym.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- Rozwijanie patriotyzmu i szacunku dla polskiego dziedzictwa oraz wartości kulturowych Europy i świata.
- Ukazywanie ważnej roli rodziny w życiu człowieka oraz przygotowanie do wypełnienia obowiązków rodzinnych i obywatelskich.
- Upowszechnianie wiedzy ekologicznej, wskazanie na zagrożenia i konieczności ochrony środowiska.
- Przygotowanie uczciwego i wrażliwego człowieka do życia z innymi i dla innych.
- Budowanie pozytywnego i bezpiecznego klimatu społecznego w szkole.
- Wskazywanie na trwałe i ponadczasowe wartości etyczne i moralne, ukierunkowane na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie oraz pozytywne wzory do naśladowania.
- Zwiększanie kompetencji społecznych i emocjonalnych poprzez przygotowanie do odpowiedzialnego kierowania swoim życiem, współżycia i współdziałania społecznego, kulturalnego zachowania poprzez znajomość zasad savoir –vivre.
- Przeciwdziałanie agresji, cyberprzemocy, zapobieganie patologiom, uzależnieniom, niedostosowaniu społecznemu poprzez ukazywanie zagrożeń.
- Poszerzanie i ugruntowanie wiedzy z zakresu zdrowia i zdrowego stylu życia.
- Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, wzmacnianie czynników chroniących przy jednoczesnej redukcji czynników ryzyka.
W S T Ę P
Program wychowawczo-profilaktyczny przedstawia w sposób całościowy treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym podejmowane w szkole i jest wspólną sprawą, wspólnym działaniem wszystkich nauczycieli i rodziców. Ma on na celu wspomaganie wychowawczej roli rodziny, ochronę ucznia przed zakłóceniami rozwoju oraz podejmowanie działań interwencyjnych w sytuacjach pojawiających się zagrożeń. Pomaga uczniom zrozumieć problemy i sytuacje, z którymi będą musieli sobie poradzić.
Program wychowawczo-profilaktyczny jednocześnie uznaje, że największe prawo wychowawcze do swoich dzieci mają ich rodzice.
Szkoła wspomaga rodziców w procesie wymagania.
Program wychowawczo-profilaktyczny obejmuje oba etapy edukacyjne.
Program przeznaczony jest do realizacji przez wychowawców klas, nauczycieli wszystkich przedmiotów we współpracy z pedagogiem, pielęgniarką szkolną, pracownikami szkoły, rodzicami i środowiskiem lokalnym.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły stanowi spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Program został opracowany zgodnie z podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025, ustalonych przez MEiN i KO kujawsko-pomorskiego:
- Edukacja prozdrowotna w szkole- kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Szkoła miejsce edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnej w internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz instytucjami regionalnymi.
- Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
- Wspomaganie szkół w zakresie podnoszenia wyników egzaminów zewnętrznych z matematyki i języka polskiego.
- Wspieranie szkół i placówek oświatowych w tworzeniu warunków do przestrzegania praw i obowiązków dzieci i młodzieży.
W programie wychowawczo-profilaktycznym uwzględniono potrzeby i problemy środowiska szkolnego wynikające z:
- wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
- ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego w roku szkolnym 2023/2024,
- wniosków i analiz (np. wnioski z pracy zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych itp.),
- innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły (np. koncepcja pracy szkoły, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców).
UCZESTNICY PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO SZKOŁY
Współodpowiedzialni za wszechstronny rozwój osobowości ucznia są wszyscy uczestnicy programu.
Rodzice:
- mają prawo do wychowania zgodnie z własnymi przekonaniami religijnymi i moralnymi, jeśli nie są one w sprzeczności z prawami dziecka;
- znają i akceptują program wychowawczy proponowany przez szkołę;
- wspierają dziecko we wszystkich jego poczynaniach i zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa;
- wspierają wychowawców i nauczycieli w podejmowanych przez nich działaniach, służą wiedzą, doświadczeniem i pomocą;
- aktywnie uczestniczą w życiu szkoły;
- dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci.
Wychowawcy klas:
- dbają o poczucie bezpieczeństwa i akceptacji ucznia w klasie;
- wspierają rozwój uczniów i usamodzielnianie się;
- prowadzą dokumentację nauczania;
- opracowują i realizują Program Wychowawczo-Profilaktyczny;
- koordynują pracę wychowawczo-profilaktyczną w zespole klasowym;
- dokonują rozeznania sytuacji rodzinnej i osobistej ucznia;
- podejmują działania w przypadkach przemocy wobec niego, zaniedbań opiekuńczych, ujawnionych nałogów;
- wnioskują o objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- informują rodziców o proponowanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- wdrażają do samooceny postępów w zachowaniu, nadzorują realizację obowiązku szkolnego;
- promują osiągnięcia klasy i pojedynczych uczniów;
- współdziałają z nauczycielami uczącymi w klasie;
- współpracują z rodzicami; włączają rodziców w sprawy programowe i organizacyjne klasy;
- współpracują z dyrekcją szkoły, pedagogiem, psychologiem i pielęgniarką;
- współdziałają z instytucjami pracującymi na rzecz dziecka, policją, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, sądami rodzinnymi.
Nauczyciele:
- oddziałują wychowawczo na uczniów niezależnie od przypisanych im funkcji dydaktycznych;
- odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole, podczas wyjść i wyjazdów szkolnych;
- udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów, informują o potrzebach związanych z problemami w nauce oraz o przejawianych zdolnościach;
- wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania;
- reagują na przejawy nietolerancji, dyskryminacji i innych negatywnych zachowań;
- wspólnie z pedagogiem zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów, dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia;
- realizują w toku pracy wychowawczej treści i cele programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
Uczniowie, Samorząd Uczniowski:
- współorganizują imprezy i akcje szkolne;
- akceptują innych uczniów i szanują ich prawa, wydają opinie w przypadku przyznawanych kar zgodnie ze Statutem Szkoły;
- współtworzą społeczność szkolną i wykorzystują swe prawo do samorządności;
- kierują swym rozwojem i stają się coraz bardziej samodzielni;
- prowadzą zdrowy tryb życia i dbają o swoje środowisko;
- mają szacunek do kultury, języka i tradycji narodowej.
Pedagog szkolny:
- prowadzi badania i działania diagnostyczne uczniów, w tym diagnozuje indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;
- diagnozuje sytuacje wychowawcze w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
- udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- podejmuje działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
- minimalizuje skutki zaburzeń rozwojowych, zapobiega zaburzeniom zachowania oraz inicjuje różne formy pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;wspiera nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Pedagog specjalny:
- prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych realizuje zintegrowane działania i zajęcia określone w programie;
- prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych pracę wychowawczą z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
- uczestniczy, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli, specjalistów i wychowawców grup wychowawczych;
- udziela pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom, specjalistom i wychowawcom grup wychowawczych realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
- prowadzi zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne;
- przygotowuje wraz z zespołem psychologiczno - pedagogicznym Wielospecjalistyczną Ocenę Poziomu Funkcjonowania Ucznia, Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny oraz jego ewaluację;
- koordynuje realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
- współorganizuje proces kształcenia oraz pracę specjalistów.
Logopeda:
- Diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
- Prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
- Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
- Wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola i szkoły,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Psycholog:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Dyrekcja szkoły:
- dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, o poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej, o kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole;
- wspiera finansowo i organizuje działania wychowawczo-profilaktyczne w środowisku szkolnym;
- stwarza warunki do prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka oraz umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej;
- czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego;
- ma obowiązek organizowania spotkań szkoleniowych dla nauczycieli;
- dba o zapewnienie bezpieczeństwa na terenie szkoły.
Kształtowanie postaw w rodzinie, w grupie rówieśniczej, społeczności lokalnej, narodowej i europejskiej
Zadania
|
Formy i sposoby realizacji
|
Realizatorzy
|
Terminy
|
- Podkreślanie roli rodziny w życiu człowieka, wskazywanie na wartości korzeni genealogicznych, kształtowanie u uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra.
|
- Realizacja tematów wynikających z programów nauczania, programu wychowawczo - profilaktycznego.
|
Nauczyciele, wychowawcy.
|
Zgodnie z harmonogramem zajęć prowadzonych przez konkretne osoby.
|
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej w duchu uczciwości, wiarygodności i odpowiedzialności.
|
- Pogadanki na temat zasad współżycia społecznego, kulturalnego, kontaktów międzyludzkich.
- Udział w zajęciach warsztatowych z zakresu komunikacji społecznej i pracy w zespole.
- Organizowanie i uczestniczenie w akcjach kulturalnych, sportowych, charytatywnych i ekologicznych.
|
Wychowawcy, nauczyciele, nauczyciele świetlicy, pedagog, psycholog
|
Cały rok.
|
- Rozwijanie poszanowania dziedzictwa narodowego i lokalnego oraz kształtowanie świadomości narodowej. Poznanie symboli, tradycji i historii własnej miejscowości, regionu i kraju.
|
- Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych.
- Lekcje wychowawcze, lekcje historii, spotkania z zasłużonymi postaciami środowiska lokalnego, apele, wycieczki.
- Udział w konkursach
|
Nauczyciele wskazani do realizacji zadania, wychowawcy.
|
Zgodnie z kalendarzem uroczystości i personalną odpowiedzialnością za konkretne działania.
Cały rok.
|
- Uwrażliwianie na piękno języka ojczystego, troska o jego poprawność i bogactwo.
|
- Uczestnictwo w kołach zainteresowań.
- Udział w konkursach przedmiotowych.
|
Nauczyciele, wychowawcy, nauczyciel biblioteki.
|
Zgodnie z harmonogramem konkursów i wycieczek.
Cały rok.
|
- Poszanowanie godności drugiego człowieka, zrozumienie, tolerancja dla innych. Wychowanie w duchu tolerancji wobec odmienności kulturowych i narodowych.
|
- Lekcje wychowawcze, zajęcia lekcyjne, uroczystości szkolne i klasowe, akcje charytatywne.
|
Wychowawcy, nauczyciele, nauczyciel biblioteki, pedagog, nauczyciele świetlicy, psycholog
|
Zgodnie z kalendarzem uroczystości.
Cały rok.
|
- Rozwijanie i kształtowanie wartościowych cech charakteru: pracowitości, punktualności, odpowiedzialności, odwaga.
|
- Pogadanki na temat zasad współżycia społecznego, kulturalnego, kontaktów międzyludzkich.
- Godziny wychowawcze.
- Odpowiednie motywowanie uczniów, nagrody, pochwały.
|
Wychowawcy, nauczyciele.
|
Cały rok.
|
BEZPIECZEŃSTWO NA CO DZIEŃ
Zadania
|
Formy i sposoby realizacji
|
Realizatorzy
|
Terminy
|
- Poznawanie i uświadamianie konieczności zachowania bezpieczeństwa podczas zajęć, przerw i zabaw.
|
- Zapoznanie z regulaminami klasopracowni zasadami BHP.
- Zapewnienie odpowiedniego i bezpiecznego sprzętu szkolnego
- Pogadanki, rozmowy dotyczące bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą oraz zachowań ryzykownych.
- Ustalenie haromonogramu dyżurów nauczycieli.
- Zapoznanie z zasadami udzielania pierwszej pomocy.
|
Dyrektor, nauczyciele, wychowawcy, nauczyciele dyżurujący.
|
Cały rok.
|
- Poznawanie i utrwalanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.
|
- Realizacja klasowych programów wychowawczych.
- Spotkania z przedstawicielami policji.
- Szkolenie i egzaminowanie uczniów na kartę rowerową
- Wycieczki piesze i rowerowe.
|
Nauczyciele, nauczyciele techniki, nauczyciele świetlicy.
|
cały rok.
|
- Uświadamianie zagrożeń cywilizacyjnych oraz wskazywanie właściwych zachowań w celu ochrony życia i zdrowia, wyrabianie nawyku właściwego spędzania czasu wolnego.
|
- Pogadanki, rozmowy dotyczące bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą oraz zachowań ryzykownych.
- Organizowanie spotkań z ekspertami.
- Zapoznanie uczniów z numerami telefonów alarmowych.
- Ćwiczenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
|
Wychowawcy, pedagog, pielęgniarka, psycholog, pedagog specjalny
|
Cały rok.
|
- Zaspokajanie potrzeb bezpieczeństwa - przeciwdziałanie wszelkiego rodzaju agresji i przemocy oraz kształtowanie współodpowiedzialności za bezpieczeństwo w szkole.
|
- Organizowanie spotkań z ekspertami.
- Wdrażanie procedur postępowania w sytuacjach trudnych.
- Pogadanki, zajęcia warsztatowe.
- Diagnozowanie i analiza stanu bezpieczeństwa w szkole.
|
Dyrektor, nauczyciele, wychowawcy, psycholog,
pedagog specjalny
|
Cały rok.
|
- Kształtowanie właściwej postawy użytkownika mediów, Internetu, komputera, telefonii komórkowej.
|
- Pogadanki na temat zagrożeń w cyberprzestrzeni.
- Współpraca z instytucjami wspierającymi szkołę w sprawach bezpieczeństwa (sąd rodzinny, policja, PPP).
- Bezpieczne i rozsądne korzystanie z urządzeń elektronicznych (telefon, komputer) w czasie zdalnego nauczania oraz czasie wolnym.
- Umiejętne poruszanie się w sieci oraz krytyczne analiza informacji dostępnych w internecie.
- Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
|
Wychowawcy, nauczyciele, nauczyciele świetlicy, nauczyciel informatyki, psycholog,
pedagog specjalny
|
Cały rok.
|
- Kształtowanie właściwych zachowań w sytuacjach kryzysowych.
|
- Pogadanki, rozmowy dotyczące bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą.
- Zapoznanie uczniów z planem ewakuacji i przeprowadzenie próbnej ewakuacji.
- Wytyczne MEiN, MZ i GIS dla szkół podstawowych.
- Pogadanki na temat zagrożeń wojennych w związku z zaistniałą sytuacją na wschodzie.
- Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa oraz udzielenie pomocy i wsparcia uczniom ukraińskim.
- Propagowanie edukacji dla bezpieczeństwa i postaw proobronnych.
|
Dyrektor, nauczyciele, wychowawcy i pracownicy szkoły, psycholog,
pedagog specjalny
Nauczyciel EDB
|
Kwiecień – maj.
|
WYCHOWANIE PROZDROWOTNE
Zadania
|
Formy i sposoby realizacji
|
Realizatorzy
|
Terminy
|
- Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych i zdrowotnych.
|
- Pogadanki nauczyciela, pielęgniarki, pedagoga szkolnego, dietetyka.
- Realizacja jednostek tematycznych.
- Oglądanie i omawianie filmów edukacyjnych, broszurek, ulotek.
- Nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego.
|
Nauczyciele, wychowawcy, pielęgniarka, psycholog,pedagog specjalny
|
Cały rok.
|
- Kształtowanie sprawności fizycznej, zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego, ruchu na świeżym powietrzu i rekreacji.
|
- Udział w zawodach sportowych.
- Lekcje wychowania fizycznego.
- Organizowanie imprez rekreacyjno-sportowych i wycieczek.
|
Nauczyciele wychowania fizycznego, nauczyciele świetlicy.
|
Cały rok.
Zgodnie z harmonogramem imprez i zawodów sportowych.
|
- Kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych.
|
- Pogadanki nauczyciela, pielęgniarki, dietetyka.
- Realizacja jednostek tematycznych.
- Oglądanie i omawianie filmów edukacyjnych, broszurek, ulotek.
|
Nauczyciele, nauczyciele przyrody, nauczyciel biologii, pielęgniarka, intendentka
|
Cały rok.
|
- Włączanie uczniów w szkolne, miejskie, ogólnopolskie akcje o charakterze profilaktycznym.
|
- Propagowanie zdrowego stylu życia poprzez działania sportowe oraz realizację programów promujących zdrowie.
- Udział w ogólnopolskiej kampanii „Zachowaj trzeźwy umysł”.
|
Nauczyciele, pielęgniarka, pedagog.
|
Cały rok.
|
WYCHOWANIE EKOLOGICZNE
Zadania
|
Formy i sposoby realizacji
|
Realizatorzy
|
Terminy
|
- Kształtowanie szacunku dla przyrody i pobudzanie wrażliwości uczniów na piękno świata i wartości życia.
|
- Realizacja jednostek tematycznych.
- Udział w zajęciach kół zainteresowań.
- Udział w konkursach związanych z ekologią.
- Wycieczki i spacery.
|
Nauczyciele przyrody, nauczyciel biologii i geografii, wychowawcy.
|
Cały rok.
Według kalendarza imprez i uroczystości szkolnych.
|
- Propagowanie ekologicznego modelu funkcjonowania we współczesnym świecie.
|
- Realizacja jednostek tematycznych.
- Uaktualnienie księgozbioru biblioteki z dziedziny ekologii.
- Wyświetlanie filmów edukacyjnych.
- Tworzenia albumów, gazetek i broszurek o tematyce ekologicznej.
|
Nauczyciele przyrody, wychowawcy, nauczyciel biblioteki.
|
Cały rok.
|
- Uświadomienie wpływu zachowań ludzkich na degradację środowiska i wyrabianie poczucia odpowiedzialności za nie.
|
- Spotkania ze specjalistami.
- Prowadzenie doświadczeń i kierowanych obserwacji.
- Wycieczki i spacery.
|
Nauczyciele, wychowawcy.
|
Cały rok.
|
- Dbałość o estetykę własnego otoczenia (mieszkania, szkoły, osiedla, miejscowości).
|
- Uczestniczenie w różnego rodzaju akcjach.
- Tworzenia albumów i gazetek.
- Prowadzenia klasowych hodowli roślin ozdobnych.
|
Wychowawcy, nauczyciele, pracownicy szkoły.
|
Cały rok.
|
Poznanie samego siebie, samorozwój
Zadania
|
Formy i sposoby realizacji
|
Realizatorzy
|
Terminy
|
- Pomoc w rozwijaniu talentów oraz ich twórczego wykorzystania.
|
- Zajęcia w różnych kołach zainteresowań.
- Organizowanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających aktywności twórczej i zachęcających do twórczego działania.
- Pogadanki nauczyciela, pomoc pedagoga szkolnego, pracowników poradni.
|
Nauczyciele, wychowawcy, pedagog.
|
Cały rok.
|
- Poznawanie indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych uczniów oraz udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami.
|
- Prowadzenie zajęć specjalistycznych.
- Doskonalenie organizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego do możliwości i potrzeb ucznia.
- Motywowanie poprzez udzielanie pochwał, nagradzanie, prezentację i ocenę opisową.
|
Specjaliści, nauczyciele, wychowawcy, psycholog,pedagog specjalny, logopeda
|
Cały rok.
|
- Uczenie radzenia sobie w trudnych sytuacjach, pomoc w nazywaniu i wyrażaniu emocjonalnych stanów psychicznych.
|
- Prowadzenie zajęć integracyjnych.
- Wykorzystywanie różnorodnych sytuacji dydaktycznych, wychowawczych dla ukazania i poznawania sposobów rozwiązywania oraz radzenie sobie z problemem.
- Metody aktywizujące i zajęcia warsztatowe.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego.
|
Nauczyciele, wychowawcy, pedagog,
pedagog specjalny
|
Cały rok.
|
- Wspieranie uczniów poprzez indywidualizację procesu kształcenia.
|
- Zajęcia w różnych kołach zainteresowań.
- Doskonalenie organizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego do możliwości i potrzeb ucznia.
- Planowanie, przygotowanie, przeprowadzenie konkursów.
- Rozwijanie umiejętności uczniów z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych.
- Pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
|
Nauczyciele, wychowawcy, psycholog,
pedagog specjalny
|
Cały rok.
Zgodnie z kalendarzem imprez i uroczystości szkolnych.
|
- Wdrażanie do czytelnictwa i korzystanie z różnych źródeł wiedzy.
|
- Lekcje biblioteczne.
- Konkursy.
- Realizacja działań wynikających z planu pracy nauczyciela bibliotekarza.
|
Nauczyciel biblioteki, nauczyciele, wychowawcy.
|
Cały rok.
Zgodnie z planem pracy biblioteki.
|
- Pomoc w rozpoznawaniu cech osobowości, mocnych stron, umiejętności i predyspozycji.
|
- Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w tym zakresie.
- Ankiety, testy badające zdolności i preferencje zawodowe.
|
Nauczyciele, wychowawcy, nauczyciele doradztwa zawodowego, pedagog,
|
Cały rok.
|
- Wspieranie uczniów w zaplanowaniu ich dalszej ścieżki edukacyjnej, wyboru szkoły ponadpodstawowej, dalszego kierunku kształcenia czy zawodu.
|
- Pomoc szkolnego doradcy zawodowego.
- Spotkania z zaproszonymi gośćmi, specjalistami.
- Kierowanie na badania do poradni.
- Udostępniania informacji edukacyjnych i zawodowych przez szkolnego doradcę zawodowego.
|
Wychowawcy, nauczyciele doradztwa zawodowego.
|
Cały rok.
|
PROFILAKTYKA ZAGROŻEŃ
Zadania
|
Formy i sposoby realizacji
|
Realizatorzy
|
Terminy
|
- Dostarczenie informacji o mechanizmach i następstwach wczesnego picia alkoholu, zażywania narkotyków, dopalaczy oraz palenia papierosów.
|
- Spotkania ze specjalistami.
- Zajęcia warsztatowe.
- Udział w ogólnopolskiej kampanii „Zachowaj Trzeźwy” umysł.
- Programy profilaktyczne realizowane przez pielęgniarkę szkolną.
- Przeprowadzenie godzin wychowawczych na temat uzależnień.
|
Nauczyciele, wychowawcy, pielęgniarka,
pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny
|
Cały rok.
|
- Ochrona przed uzależnieniem od multimediów, komputera, Internetu, telefonu, telewizji, itp. oraz przed cyberprzemocą.
|
- Przeprowadzenie pogadanek na godzinach wychowawczych.
- Pedagogizacja rodziców nt. zagrożeń płynących z otaczającego świata.
- Zapoznanie rodziców z procedurami COVID-19 w szkole.
|
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog, nauczyciel informatyki, psycholog
|
Cały rok.
|
- Rozwijanie umiejętności interpersonalnych, asertywności, empatii, rozładowywania negatywnych emocji.
|
- Zajęcia warsztatowe z pedagogiem.
- Spotkania ze specjalistami.
- Zajęcia integracyjne.
|
Pedagog, wychowawcy, nauczyciele, psycholog
|
Cały rok.
|
- Zapoznanie uczniów z przyczynami zachowań agresywnych oraz
dostarczenie alternatywnych sposobów rozwiązywania konfliktów.
|
- Pogadanki na godzinach wychowawczych.
- Projekcje filmów edukacyjnych.
- Rozmowy indywidualne z uczniami.
|
Pedagog, wychowawcy, psycholog
|
Cały rok.
|
- Dostarczanie wiedzy z zakresu prawa, dotyczącego postępowania w sprawach nieletnich.
|
- Współpraca z instytucjami wspierającymi szkołę w zakresie bezpieczeństwa.
- Organizowanie spotkań z ekspertami.
|
Wychowawcy, pedagog, psycholog
|
Cały rok.
|
WSPÓŁPRACA SZKOŁY Z RODZICAMI I INSTYTUCJAMI
Zadania
|
Formy i sposoby realizacji
|
Realizatorzy
|
Terminy
|
- Poszerzenie i zacieśnianie współpracy z instytucjami wspierającymi pracę wychowawczą szkoły.
|
- Planowanie pracy.
- Współpraca z poradnią, Urzędem Miasta, sądem, policją, MKRPA, PCPR, MOPS, GOPS. PUK, PSSE.
- Spotkania z ekspertami.
-
|
Dyrektor,
pedagog szk.
Wychowawcy, psycholog, pedagog specjalny
|
Cały rok.
|
- Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych uczniów
|
- Wzmocnienie współpracy z pracodawcami oraz instytucjami regionalnymi.
|
Dyrektor, nauczyciele , wychowawcy.
|
Cały rok.
|
- Poznawanie oczekiwań rodziców dotyczących funkcjonowania szkoły i uwzględnianie ich w opracowaniu podstawowej dokumentacji szkolnej.
|
- Planowanie pracy.
- Wykorzystanie komunikatorów (e-dziennik) do kontaktów z rodzicami i opiekunami uczniów.
|
Dyrektor, nauczyciele , wychowawcy.
|
Cały rok.
|
- Włączenie rodziców i przedstawicieli środowisk lokalnych do współpracy przy realizacji zamierzeń wychowawczych.
|
- Wspieranie i udział w projektach promujących szkołę w środowisku.
- Współpraca z mediami lokalnymi.
- Aktualizacja strony internetowej szkoły.
- Pomoc w organizacji imprez klasowych.
|
Dyrektor, nauczyciele, wychowawcy.
|
Cały rok.
|
Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzona będzie poprzez:
- obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
- analizę dokumentacji i badania opinii środowiska szkolnego po przeprowadzonej ankiecie,
- rozmowy z rodzicami,
- wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego powołany przez dyrektora.
Program został opracowany przez zespół nauczycieli w składzie:
- Agnieszka Szymczewska
- Małgorzata Chojnicka
- Elżbieta Rybicka
- Katarzyna Janiszewska
- Agata Garbarczyk
Program wychowawczo-profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną szkoły.