Facebook
BIP

Ocenianie zachowania

Ocenianie zachowania

 

1. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę , nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w Statucie Szkoły.

2. Ocenę zachowania ustala wychowawca po uwzględnieniu samooceny ucznia, uczniów danego oddziału oraz opinii nauczycieli szkoły.

3. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,

b) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,

c) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,

d) okazywanie szacunku innym osobom,

e) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,

f) dbałość o honor i tradycję szkoły,

g) dbałość o piękno mowy ojczystej,

h) zaangażowanie ucznia w prace na rzecz oddziału i szkoły.

4. Ocena  zachowania ustalana jest obiektywnie i jawnie.

5. Ocenę  zachowania śródroczną i roczną ustala się wg skali:

a) wzorowe,

b) bardzo dobre,

c) dobre,

d) poprawne,

e) nieodpowiednie,

f) naganne.

6. Wyjściową oceną zachowania jest ocena dobra.

7. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów i rodziców o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

8. W klasach I-III szkoły podstawowej semestralne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.

9. Kryteria oceniania zachowania:

A. Wzorową ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą, ponadto:

a) służy za wzór do naśladowania przez innych,

b) na miarę swoich możliwości przykładnie spełnia wszystkie obowiązki szkolne,

c) systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia szkolne, na bieżąco usprawiedliwia nieobecności szkolne,

d) wzorowo zachowuje się podczas zajęć lekcyjnych,

e) szanuje ludzi i ich pracę, przekonania i poglądy,

f) swoim zachowaniem kształtuje pozytywny obraz szkoły, godnie reprezentuje ją na zewnątrz, dba o honor i tradycje szkoły,

g) jest uczciwy w każdej sytuacji życia szkolnego, zawsze właściwie reaguje na dostrzeżone przejawy zła i agresji,

i) rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia,

j) przygotowuje się i bierze udział w konkursach przedmiotowych, olimpiadach, zawodach sportowych,

k) dba o dobra materialne należące do szkoły, uczniów nauczycieli i innych osób,

l) wyróżnia się kulturalnym i taktownym zachowaniem w każdej sytuacji szkolnej i pozaszkolnej, prezentuje wysoką kulturę słowa,

m) zawsze dba o swój wygląd, podczas uroczystości szkolnych występuje w stroju galowym,

n) wyróżnia się aktywnością w pracy na rzecz oddziału i  szkoły, jest inicjatorem imprez klasowych oraz szkolnych, działa w organizacjach uczniowskich,

o) podejmuje inicjatywy służące dobru społeczności szkolnej,

p) w każdej sytuacji przestrzega zasad bezpieczeństwa, dba o zdrowie własne i innych osób,

r) chętnie pomaga kolegom w nauce,

s) dba o zdrowie swoje i innych, nie ulega nałogom,.

B. Bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę dobrą, ponadto:

a) systematycznie uczęszcza na zajęcia szkolne,

b) jest przygotowany do wszystkich zajęć szkolnych i pracuje systematycznie w miarę swoich możliwości,

c) nie spóźnia się na lekcje,

d) nie używa wulgaryzmów, jest taktowny w każdej sytuacji,

e) dba o zdrowie swoje i innych, nie ulega nałogom,

f) prawidłowo reaguje na przejawy agresji,

g) dba o dobra materialne należące do szkoły, uczniów nauczycieli i innych osób,

h) nie odmawia kolegom pomocy w nauce,

i) angażuje się w pracę na rzecz oddziału, szkoły i środowiska lokalnego,

j) dba o dobre imię, honor i tradycje szkoły,

k) reprezentuje szkołę na zewnątrz w konkursach przedmiotowych, olimpiadach, zawodach sportowych,

l) przestrzega zasad bezpieczeństwa, dba o zdrowie swoje i innych.

C. Dobrą ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę poprawną, ponadto:

a) zwykle jest przygotowany do wszystkich zajęć szkolnych i pracuje systematycznie w miarę swoich możliwości,

b) wyjątkowo opuszcza godziny lekcyjne bez ich usprawiedliwienia,

c) nie spóźnia się na lekcje,

d) dba o kulturę języka,

e) nie wykazuje zbyt dużej aktywności, ale swym zachowaniem nie utrudnia prowadzenia lekcji,

f) na prośbę nauczyciela pomaga kolegom w nauce,

g) dba o zdrowie swoje i innych, nie ulega nałogom,

h) jego zachowanie nie zagraża bezpieczeństwu i zdrowiu innych,

i) jego dbałość wyląd zewnętrzny nie budzi zastrzeżeń,

j)  szanuje swoją pracę i innych oraz mienie szkoły,

k) stara się kulturalnie zachowywać w szkole i poza nią,

l) wywiązuje się z powierzonych mu zadań.

D. Poprawną ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:

a) niesystematycznie przygotowuje się do zajęć szkolnych i w stosunku do swoich możliwości osiąga przeciętne wyniki,

b) wywiązuje się z podstawowych obowiązków ucznia,

c) sporadycznie narusza obowiązujące w szkole normy zachowania i regulaminy szkolne,

d) zdarza mu się opuszczać lekcje bez usprawiedliwienia,

e) zdarza mu się spóźniać na lekcje,

f) jego kultura osobista nie budzi większych zastrzeżeń,

g) w szkole i poza nią zachowuje się właściwie,

h) stara się dbać o piękno języka ojczystego,

i) dba o zdrowie swoje i innych, nie ulega nałogom,

j) nie używa przemocy słownej lub fizycznej w stosunku do innych, ale nie zawsze reaguje na jej przejawy,

k) zdarza mu się niewłaściwe zachowanie, ale pozytywnie reaguje na zwróconą mu uwagę,

l) szanuje cudzą własność i mienie szkoły,

ł) samodzielnie nie podejmuje działań na rzecz oddziału i szkoły

m) otrzymał upomnienie wychowawcy klasy

n) otrzymał naganę wychowawcy klasy ( w przypadku braku reakcji na upomnienie).

E. Nieodpowiednią ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:

a) nie wywiązuje się ze swoich obowiązków, popełnia liczne uchybienia i oddziałuje szkodliwie i demoralizująco na otoczenie,

b) w okresie opuścił mniej niż 50 % zajęć lekcyjnych bez usprawiedliwienia,

c) wagaruje i często spóźnia się na lekcje,

d) lekceważy obowiązki szkolne, nie przygotowuje się do zajęć lekcyjnych,

e) przeszkadza w prowadzeniu lekcji i nie reaguje na uwagi nauczyciela,

f) swoim zachowaniem naraża na niebezpieczeństwo siebie i innych,

g) lekceważąco odnosi się do kolegów, nauczycieli i pracowników szkoły,

h) niszczy sprzęt szkolny,

i) zdarzają mu się zachowania agresywne w szkole i poza nią,

j) unika lub odmawia pracy na rzecz oddziału i szkoły,

k) nie dba o piękno języka ojczystego,

l) nie dba o zdrowie swoje i innych, ulega nałogom,

ł) nie szanuje godności osobistej uczniów, nauczycieli lub innych osób,

m) otrzymał naganę Dyrektora Szkoły i wykazał się poprawa zachowania,

n) ma liczne uwagi o niewłaściwym zachowaniu.

F. Naganną ocenę zachowania otrzymuje uczeń w stosunku, do którego zostały wyczerpane wszystkie podejmowane przez szkołę działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, i który w szczególności:

a) opuścił bez usprawiedliwienia ponad połowę czasu przeznaczonego na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych,

b) w rażący sposób narusza obowiązujące w szkole normy zachowania, obowiązki statutowe oraz nie reaguje na kary, nie wyrażą chęci poprawy,

c) używa wulgarnego słownictwa,

d) przejawia arogancki, agresywny stosunek do innych,

e) popełnia kradzieże lub wymuszenia, ma konflikt z prawem, stosuje groźby wobec innych,

f) świadomie nie przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz naraża innych na niebezpieczeństwo,

g) stosuje w szkole przemoc fizyczną wobec uczniów, nauczycieli lub innych osób zagrażającą ich życiu bądź naruszającą ich bezpieczeństwo,

h) na terenie szkoły posiada, używa lub rozprowadza środki odurzające lub substancje psychotropowe, spożywa napoje alkoholowe lub pali papierosy i e-papierosy,

i) rozpowszechnia wśród uczniów materiały przedstawiające zachowania agresywne, okrucieństwo, treści pornograficzne lub obrażające uczucia religijne,

j) świadomie niszczy dobra materialne należące do uczniów, szkoły, nauczycieli lub innych osób,

k) narusza godność osobistą uczniów, nauczycieli lub innych osób poprzez zniesławienie, agresję lub prowokację,

l) otrzymał naganę Dyrektora Szkoły i nie wykazuje poprawy zachowania.

10. Przy wystawianiu ocen klasyfikacyjnych zachowania ucznia należy zawsze uwzględnić ilość nieusprawiedliwionych godzin na zajęciach.

11. Uczeń, który posiada co najmniej jedną ocenę dopuszczającą z zajęć edukacyjnych (śródroczna lub roczna) nie może otrzymać oceny wzorowej zachowania.

12. Ocena zachowania wystawiona przez wychowawcę jest ostateczna, chyba, że rodzice / opiekunowie prawni zgłoszą zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły nie później niż 3 dni przed planowanym rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej. Warunkiem przyjęcia wniosku o podwyższenie oceny jest pisemne uzasadnienie dostarczone do Dyrektora Szkoły.

13.Ocena zachowania nie ma wpływu na:

a) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;

b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z wyjątkiem ucznia, któremu ustalono roczną naganną ocenę  zachowania co najmniej dwa razy z rzędu w danej szkole.

c) uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy szkoły.

14.  Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.