WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA –
EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Lipnie
Ocenianie w klasach I-III pełni funkcję kontrolną, informacyjną i motywacyjną. Oprócz tego ocena opisowa jest oceną klasyfikacyjną. Opis osiągnięć ucznia to kontrola spełnienia przez niego wymagań edukacyjnych, a zarazem informacja o tym dla ucznia i rodzica. Wszystkie wymagania są sprawdzane i oceniane na bieżąco w różnych formach aktywności.
W edukacji wczesnoszkolnej obowiązującym sposobem oceniania jest ocena opisowa.
W klasach 1-3 wyróżniamy trzy rodzaje oceniania dziecka:
- Bieżące - odbywa się każdego dnia w trakcie zajęć szkolnych. Polega na stałym informowaniu ucznia o jego zachowaniu i postępach.
- Semestralne (śródroczne) - klasyfikowanie śródroczne zawiera informacje dotyczące osiągnięć ucznia w I semestrze nauki oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężeniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień, a także zalecenia umożliwiające mu lepszy rozwój i opanowanie programu;
- Końcoworoczne - roczna ocena opisowa z zajęć edukacyjnych uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego.
Ocena z religii wystawiana jest za pomocą stopni od 1 do 6 . Umieszczana jest na świadectwie szkolnym bezpośrednio po ocenie ze sprawowania. Ocena z religii nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy. Jeśli uczeń nie uczestniczył w zajęciach z religii, na świadectwie szkolnym w miejscu przeznaczonym na ocenę z przedmiotu, należy wstawić kreskę, bez jakichkolwiek dodatkowych adnotacji.
Metody, narzędzia sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów w klasach I – III:
METODY / NARZĘDZIA
|
USTNE
|
PISEMNE
|
OPARTE NA OBSERWACJI
|
1.Rozmowy: swobodne, naprowadzane, kierowane.
2.Opowiadanie.
3.Czytanie.
4.Recytacja.
|
1. Kartkówki.
2. Testy.
3. Dyktanda.
4. Prace pisemne (teksty
z lukami, rozsypanki zdaniowe i wyrazowe,
prace twórcze).
|
1.Prace plastyczne oraz techniczne.
2.Inscenizacje, zabawy dramowe.
3. Zabawy ruchowe.
|
Postępy i osiągnięcia uczniów nauczyciel zapisuje systematycznie w dzienniku szkolnym,
w postaci punktów, w skali 1– 6.
6 punktów - otrzymuje uczeń, który:
- świetnie opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności czasami wykraczający poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie rozwija własne uzdolnienia;
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy;
- osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych.
5 punktów - otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie;
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązania zadań i problemów w nowych sytuacjach.
4 punkty - otrzymuje uczeń, który:
- prawie opanował wiadomości i umiejętności określone w programie nauczania w danej klasie (na ogół potrafisz, czasami popełniasz drobne błędy);
- poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne.
3 punkty - otrzymuje uczeń, który:
- częściowo opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie, wymaga wielu ćwiczeń;
- rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności.
2 punkty - otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania, które nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia minimalnej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki;
- rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności, najczęściej z pomocą nauczyciela.
1 punkt - otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania
w danej klasie;
- nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim stopniu trudności,
nawet z pomocą nauczyciela.
Odpowiedniki punktów:
„Wspaniale” - 6 punktów
„Bardzo dobrze” - 5 punktów
„Ładnie” - 4 punkty
„Postaraj się” - 3 punkty
„Pomyśl” - 2 punkty
„Pracuj więcej” - 1 punkt
Progi procentowe na poszczególne poziomy osiągnięć w sprawdzianach:
98% - 100% - 6 punktów
97,99% - 88% - 5 punktów
87,99% - 71% - 4 punkty
70,99% - 51% - 3 punkty
50,99% - 31% - 2 punkty
30,99% - 0% - 1 punkt
Wymagania wobec uczniów klasy I z uwzględnieniem treści
nowej podstawy programowej
EDUKACJA POLONISTYCZNA
MÓWIENIE
Uczeń po klasie 1:
- wypowiada się poprawnie pod względem artykulacji;
- stara się swobodnie wypowiadać na różne tematy poprawnie skonstruowanymi zadaniami pojedynczymi;
- uczestniczy w rozmowach na tematy związane z życiem rodzinnym i szkolnym;
- potrafi wypowiadać się na temat omawianego tekstu literackiego;
- stara się w zrozumiały sposób wyrażać swoje potrzeby, odczucia lub spostrzeżenia;
- potrafi omówić ilustrację do omawianego tekstu;
- poprawnie zadaje pytania;
- potrafi odpowiadać na zadane pytania;
- opowiada historyjki obrazkowe, ustala kolejność wydarzeń;
- dzieli się wrażeniami z przeczytanych lektur;
- formułuje proste życzenia i zaproszenia;
- bierze udział w scenkach dramowych i autoprezentacjach;
- poszerza zasób słownictwa oraz struktur językowych, wykorzystując omawiane treści;
- stara się dbać o kulturę wypowiedzi: bezpośrednio zwraca się do rozmówcy, mówi na temat, zadaje pytania;
- stosuje grzecznościowe formy wypowiedzi;
- mówi teksty z pamięci.
SŁUCHANIE
Uczeń po klasie 1:
- słucha ze zrozumieniem prostych poleceń;
- wykonuje proste polecenia wypowiedziane przez nauczyciela lub kolegów;
- słucha ze zrozumieniem prostych zagadek, krótkich tekstów piosenek;
- uczestniczy w rozmowach, nie przerywa wypowiedzi innych, stara się wysłuchać kolegów.
-
PISANIE
Uczeń po klasie 1:
- kreśli i odwzorowuje wzory literopodobne;
- zna i odróżnia wszystkie wprowadzone litery alfabetu, potrafi kształtnie zapisać je w izolacji;
- w poprawny sposób łączy poznane litery;
- przepisuje bezbłędnie litery;
- pisze w czytelny sposób proste wyrazy;
- stara się zapisywać w czytelny sposób kilkusylabowe wyrazy;
- przepisuje bezbłędnie proste zdania;
- uzupełnia zdania z lukami;
- zapisuje proste wyrazy ze słuchu;
- stara się zapisywać proste zdania ze słuchu;
- stara się pisać estetycznie.
CZYTANIE I OPRACOWYWANIE TEKSTÓW
Uczeń po klasie 1:
- omawiany tekst odczytuje poprawnie i wyrazami;
- nowy tekst odczytuje poprawnie, sylabami i w miarę możliwości wyrazami;
- czyta i rozumie teksty odpowiednie dla jego wieku;
- odpowiada na proste pytania dotyczące przeczytanego tekstu;
- analizuje pod kierunkiem nauczyciela utwory dla dzieci: wyróżnia bohaterów i ocenia ich postępowanie;
- w sposób ekspresywny wyraża treści przeczytanego lub wysłuchanego utworu (mimiką, gestem, plastycznym działaniem lub ruchem);
- przejawia wrażliwość estetyczną i rozszerza zasób słownictwa poprzez kontakt z dziełami literackimi;
- zna różne teksty literackie: wiersze, opowiadania, legendy;
- przejawia potrzebę kontaktu z literaturą i sztuką dla dzieci;
- pod kierunkiem nauczyciela korzysta z podręczników;
GRAMATYKA
Uczeń po klasie 1:
- poprawnie dzieli wyrazy na głoski, stara się poprawnie wyróżnić i nazywać głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie;
- rozróżnia samogłoski i spółgłoski;
- określa liczbę sylab w wyrazie: wyróżnia sylaby w nagłosie, śródgłosie i wygłosie, zapisuje sylaby w prostych wyrazach, układa wyrazy z rozsypanki sylabowej;
- wskazuje różnicę między głoską a literą;
- zna pojęcie „dwuznak”;
- liczy głoski i litery w prostych wyrazach;
- podaje liczbę wyrazów w zdaniu;
- układa zdania: o wskazanej liczbie wyrazów, z rozsypanki wyrazowej, do ilustracji;
- rozróżnia zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące.
ORTOGRAFIA I INTERPUNKCJA
Uczeń po klasie 1:
- rozumie, odróżnia i wskazuje podobieństwa w zapisywaniu: „rz”–„ż”, „ó”,–„u”, „ch”–„h”;
- rozpoznaje rodzaje zdań;
- rozróżnia znaki interpunkcyjne: kropkę, znak zapytania, wykrzyknik;
- potrafi zakończyć zdania odpowiednio do celu wypowiedzi: stawia kropkę na końcu zdania oznajmującego, stawia znak zapytania na końcu zdania pytającego, stawia wykrzyknik na końcu zdania rozkazującego;
- zapisuje wielką literą: początek zdania, imiona i nazwiska, nazwy miast;
- wie, co to jest alfabet;
- dba o poprawność ortograficzną w zapisie podstawowych wyrazów.
EDUKACJA SPOŁECZNO –PRZYRODNICZA
Uczeń po klasie 1:
- rozpoznaje rośliny charakterystyczne dla parku, lasu, pola, sadu i ogrodu;
- prowadzi proste uprawy;
- zna warunki konieczne do rozwoju roślin;
- dokonuje obserwacji i przeprowadza proste doświadczenia przyrodnicze;
- jest świadomy ,że nie każde rośliny są przyjazne dla człowieka;
- rozpoznaje zwierzęta charakterystyczne dla parku, lasu, pola, sadu i ogrodu;
- prowadzi proste hodowle;
- zna warunki konieczne do rozwoju zwierząt w szkolnych hodowlach;
- wie, jakie korzyści przynoszą zwierzęta w przyrodzie (owady jako sprzymierzeńcy, owady jako szkodniki, rola dżdżownicy);
- wie, w jaki sposób zwierzęta przystosowują się do zimy (odlatują do ciepłych krajów, przylatują do Polski, zapadają w sen zimowy);
- stara się pomagać zwierzętom przetrwać zimę, wie jak należy pomagać zwierzętom przetrwać upalne lato;
- jest świadomy, że chore, dzikie zwierzęta są zagrożeniem dla człowieka;
- wie, że trzeba segregować śmieci;
- potrafi właściwie zachować się w lesie, parku (zachowuje ciszę, szanuje rośliny, nie śmieci);
- podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody;
- wymienia zjawiska atmosferyczne w danych porach roku;
- ubiera się zgodnie z panującą pogodą;
- dokonuje prostych obserwacji pogodowych;
- rozróżnia i nazywa podstawowe znaki drogowe;
- zachowuje bezpieczeństwo, przechodząc przez ulicę;
- zna zasady zdrowego żywienia i stara się je stosować;
- uczestniczy w życiu klasy (współpracuje z innymi w czasie nauki szkolnej, współpracuje z innymi w czasie zabawy), wie, że nie wolno krzywdzić słabszych, stara się być sprawiedliwym i prawdomównym, szanuje cudzą własność, przestrzega reguł w społeczności rówieśniczej,
- wie, co to znaczy być dobrym kolegą;
- potrafi zachować się w miejscu publicznym: w pomieszczeniach szkolnych, w kinie, teatrze;
- nazywa relacje między najbliższymi;
- pamięta numery telefonów alarmowych;
- zna i szanuje symbole narodowe: flagę, godło, hymn Polski;
- wie, co to jest Unia Europejska, poznaje jej flagę.
EDUKACJA PLASTYCZNO-TECHNICZNA
Uczeń po klasie 1:
- rysuje, maluje, wykleja, lepi, wykorzystując różne kształty, barwy, faktury;
- wykonuje ilustracje do opowiadań, baśni, muzyki, sytuacji realnych i zmyślonych;
- dostrzega w układach przedmiotów rytm i stosuje go w swoich pracach;
- rozpoznaje i nazywa podstawowe narzędzia i materiały związane z omawianymi dziedzinami sztuki (pędzel, farba);
- potrafi składać i zaginać papier;
- instruowany przez nauczyciela, wykonuje proste formy przestrzenne (np. wiatraczek i zna zasadę jego działania);
- potrafi obrysować szablon, ciąć nożyczkami po linii prostej, łączyć papier za pomocą kleju;
- buduje z klocków konstrukcje rzeczywiste i wymyślone;
- stara się utrzymywać porządek w miejscu pracy, potrafi po sobie posprzątać;
- uczy się bezpiecznie włączać i wyłączać urządzenia elektryczne (np. suszarka do włosów).
EDUKACJA MUZYCZNA
Uczeń po klasie 1:
- zna piosenki nauczone ze słuchu;
- realizuje proste rytmy;
- reaguje na zmiany tempa, dynamikę, akcent;
- realizuje ruchem tańce, zabawy, improwizuje;
- realizuje rytmy na instrumentach perkusyjnych;
- wykonuje prosty akompaniament do piosenki;
- rozpoznaje melodie i rytm;
- określa charakter i nastrój utworów, nazywa przynajmniej jeden poznany instrument;
- potrafi w słuchanej muzyce określić różnice i podobieństwa.
EDUKACJA MATEMATYCZNA
Uczeń po klasie 1:
- orientuje się w przestrzeni, poprawnie używając określeń: „bliżej”, „dalej”, „wewnątrz”, „na zewnątrz”, „strona prawa”, „strona lewa”, „na prawo”, „na lewo”, „na skos”, „na”, „nad”, „pod”, „obok”;
- rysuje regularne wzory i szlaczki po śladzie;
- zauważa i rysuje figury w pomniejszeniu i powiększeniu, dostrzega symetrię;
- klasyfikuje przedmioty ze względu na jedną i dwie cechy;
- ustala równoliczność porównywanych zbiorów bez przeliczania elementów;
- określa warunki dla grup przedmiotów, wyodrębnia podgrupy;
- odczytuje i zapisuje liczby od 0 do 20;
- liczy w przód i w tył po jeden w zakresie 20;
- porównuje liczby w zakresie 20, używając określeń: „większa”, „mniejsza”, „równa”, stosuje znaki: =, <, >;
- numeruje piętra, ludzi w kolejce, rzędy, wagony w pociągu, przedmioty ustawione w szeregu (rozumie porządkowy aspekt liczby);
- dodaje i odejmuje liczby w zakresie 20;
- wie, że dodawanie i odejmowanie to działania odwrotne (sprawdza wynik dodawania za pomocą odejmowania i odwrotnie);
- stosuje przemienność dodawania (wie, że kolejność dodawania składników nie ma wpływu na wynik);
- rozwiązuje jednodziałaniowe zadania z treścią, wspomagane konkretami lub rysunkami;
- rysuje ilustracje do zadań z treścią;
- układa pytania do treści zadań;
- rozpoznaje podstawowe figury geometryczne: koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt;
- mierzy długość przedmiotów za pomocą linijki, określa miarę w centymetrach;
- porównuje długości, używając określeń: „dłuższy”, „krótszy”, „wyższy”, „niższy”;
- waży przedmioty, ciężar wyraża w kilogramach;
- porównuje wagę przedmiotu, używając określeń: „cięższy”, „lżejszy”, „waży tyle samo”;
- odmierza płyny szklankami, objętość wyraża w litrach;
- rozpoznaje monety o wartości: 1 złoty, 2 złote, 5 złotych oraz banknoty: 10 złotych,20
-
- zna wartość pieniędzy, potrafi dobierać monety o niższym nominale, aby stanowiły wartość monety lub banknotu, potrafi wybrać monety, którymi może zapłacić za dany produkt, porównuje wartości monet i banknotów;
- zna nazwy pór roku, miesięcy, dni tygodnia i potrafi je zapisywać;
- odczytuje i zaznacza pełne godziny na zegarze w systemie dwunastogodzinnym.
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE
Uczeń po klasie 1:
- wie, jak wygląda komputer, monitor, klawiatura, mysz;
- z pomocą nauczyciela potrafi uruchomić program;
- wie, jak należy siedzieć przy komputerze (odpowiednia postawa, zachowanie odpowiedniej odległości od monitora);
- wie, że nie można zbyt długo korzystać z komputera.
WYCHOWANIE FIZYCZNE
Uczeń po klasie 1:
- maszeruje, przechodzi z chodu do biegu, zwalnia i przyspiesza bieg, biegnie na sygnał ze startu wysokiego;
- podskakuje, skacze obunóż, jednonóż przez niskie przeszkody (np. przez woreczek);
- dba o prawidłową postawę w chodzie, biegu, siedząc w ławce szkolnej;
- potrafi przejść po narysowanej linii;
- stopniowo zapoznaje się z określeniami: „siad skrzyżny”, „skłon”, „przysiad”, „leżenie na plecach”, „leżenie na brzuchu”;
- chwyta piłkę, rzuca nią do celu i na odległość, toczy po podłodze, próbuje kozłować;
- chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych, rozumie proste reguły i potrafi się podporządkować decyzjom sędziego;
- wie, że ma wpływ na swoje zdrowie (stosowny ubiór, aktywność fizyczna, właściwe odżywianie się oraz przestrzeganie higieny);
- wie, że nie może samodzielnie zażywać leków, ani żadnych nieznanych substancji.
Wymagania wobec uczniów klasy II z uwzględnieniem treści
nowej podstawy programowej
Edukacja polonistyczna:
Uczeń po klasie II:
Mówienie i słuchanie:
- mówi zrozumiale, wymawiając słowa wyraziście i poprawnie,
- umie przyjąć w rozmowie rolę słuchacza i osoby zabierającej głos,
- uczestniczy w rozmowie na określony temat (np. na temat tekstu, świąt, bieżących spraw klasowych i szkolnych, zjawisk przyrody, własnych przeżyć, wykonanych prac plastycznych itd.),
- wypowiada się samodzielnie na różne tematy,
- zadaje pytania kolegom i nauczycielowi,
- prosi o wyjaśnienie znaczenia wyrazów, poleceń lub niezrozumiałego fragmentu tekstu,
- słowem, zdaniem odpowiada na pytania nauczyciela, kolegów,
- wypowiada się na temat wysłuchanego (przeczytanego) tekstu, oglądanej historyjki obrazkowej, przedmiotu, ilustracji, filmu itp. (opowiadając, opisując),
- okazuje zainteresowanie wypowiedziami kolegów i nauczycieli,
- słucha i rozumie tekst mówiony, czytany lub odtwarzany z nagrania,
- tworzy swą wypowiedź w formie kilkuzdaniowego, spójnego tekstu,
- uczestniczy w zabawie teatralnej, ilustruje mimiką, gestem, ruchem zachowania bohatera literackiego,
- rozumie umowne znaczenie rekwizytu i umie posłużyć się nim w odgrywanej scence.
Czytanie i korzystanie z informacji:
- rozpoznaje litery i łączy je z odpowiednimi głoskami,
- wyróżnia i poprawnie artykułuje głoski odpowiadające poszczególnym literom,
- porównuje liczbę głosek i liter w wyrazach,
- czyta teksty drukowane i pisane,
- czyta głośno i poprawnie, płynnie i wyraziście,
- czyta cicho ze zrozumieniem,
- czyta teksty znane i nowo poznane,
- rozumie znaczenie czytanych wyrazów, zwrotów, zdań, rozumie sens całego tekstu,
- czyta ze zrozumieniem komunikaty, polecenia w podręczniku, plany działania,
- szuka informacji w encyklopediach, słownikach,
- ustala kolejność zdarzeń w tekście, wyszukuje fragmenty tekstu potrzebne do tematu,
- ocenia zdarzenia i postać bohatera,
- porównuje zdarzenia fikcyjne z własnymi doświadczeniami,
- samodzielnie czyta wybrane przez siebie książki i czasopisma,
- rozpoznaje niektóre rytmicznie powtarzające się elementy wiersza, np. rym, wers, strofę, refren.
Pisanie:
- zapisuje litery małe i wielkie, odtwarza odpowiednio ich kształty,
- tworzy wyrazy z rozsypanki literowej, sylabowej,
- zapisuje wyrazy i zdania,
- pisze czytelnie, poprawnie łącząc litery,
- przepisuje poprawnie wyrazy, zdania, fragmenty tekstów,
- prawidłowo rozmieszcza pisany tekst na kartce,
- podpisuje własne ilustracje i historyjki obrazkowe w książce,
- pisze z pamięci i ze słuchu wyrazy i krótkie teksty,
- rozwija zdanie nierozwinięte,
- redaguje pisemne odpowiedzi na pytania do tekstu,
- potrafi tworzyć własne teksty, zapisując swoje myśli w formie zdań,
- układa samodzielnie wypowiedź na określony temat i zapisuje ją,
- układa i zapisuje plan opowiadania, plan pracy.
Elementy gramatyki i ortografii:
- rozpoznaje zdania w mowie i tekście pisanym,
- wyróżnia wyrazy w zdaniach,
- stosuje wielką literę na początku zdania, kropkę, pytajnik, wykrzyknik na końcu zdania,
- rozpoznaje zdania pojedyncze oznajmujące i pytające,
- rozwija zdania,
- w pisowni imion, nazwisk, nazw geograficznych stosuje wielką literę,
- dzieli wyrazy na głoski i sylaby,
- rozpoznaje i nazywa samogłoski i spółgłoski,
- zna głoski oznaczone dwiema literami,
- pisze poprawnie wyrazy ze spółgłoskami miękkimi, w których miękkość oznaczona jest literą i lub znakiem diakrytycznym,
- pisze poprawnie wyrazy z ą i ę o pisowni zgodnej z wymową,
- pisze poprawnie wyrazy, w których spółgłoska miękka traci dźwięczność na końcu wyrazu,
- pisze wyrazy z ó i rz wymiennym w zakresie opracowanego słownictwa,
- pisze poznane wyrazy poprawnie pod względem ortograficznym,
- porządkuje wyrazy alfabetycznie według pierwszej, pierwszej i drugiej litery,
- pisze i odczytuje pospolite skróty spotykane w otoczeniu dziecka,
- wyszukuje wyrazy bliskoznaczne i zastępuje nimi powtarzające się wyrazy,
- grupuje wyrazy będące nazwami osób, rzeczy, przedmiotów, zwierząt i roślin, wyrazy oznaczające czynności, wyrazy oznaczające cechy przedmiotów, osób,
- wyjaśnia wyrazy i zwroty spotykane w słuchanych i czytanych tekstach.
EDUKACJA SPOŁECZNA
Uczeń po klasie II:
- zna i respektuje prawa i obowiązki ucznia, w tym zasady bycia dobrym kolegą,
- uczestniczy w szkolnych wydarzeniach, na miarę swych możliwości,
- odróżnia dobro od zła; stara się być sprawiedliwym i prawdomównym,
- wie, jak zachować się w szkole i jakie są obowiązki ucznia,
- zastanawia się nad mocnymi i słabymi cechami swojego charakteru, dokonuje samooceny,
- rozumie pojęcia: rodzina, rodzice, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki,
- identyfikuje się ze swoją rodziną,
- podejmuje obowiązki domowe i rzetelnie je wypełnia,
- rozumie, co to jest sytuacja ekonomiczna rodziny i wie, że trzeba do niej
- dostosowywać swe oczekiwania,
- pomaga potrzebującym,
- wie, jak zachować się w stosunku do dorosłych i rówieśników (stosuje formy grzecznościowe),
- rozumie potrzebę utrzymywania dobrych relacji z innymi ludźmi; jest chętny do pomocy,
- zna zawody, jakie wykonują dorośli w jego otoczeniu,
- potrafi opowiedzieć o pracy ludzi w poznanych zawodach; wie, czym zajmują się
- osoby pracujące w danym zawodzie,
- wie, że każda praca jest ważna i potrzebna; wie, że należy szanować pracę każdego człowieka,
- rozumie pojęcia: miejscowość, województwo, kraj,
- zna nazwy kilku miast i wsi położonych najbliżej swojej miejscowości,
- potrafi określić krajobraz swojej okolicy,
- określa swą przynależność narodową,
- zna nazwy kolejnych stolic Polski,
- zna symbole narodowe (nazwę kraju, barwy narodowe, hymn, godło),
- zna nazwy wybranych krajów należących do Unii Europejskiej,
- rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej,
- szanuje odmienność każdego człowieka,
- rozumie, że ludzie mają te same prawa niezależnie od wyglądu czy koloru skóry,
- dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych (w miarę możliwości),
- potrafi zawiadomić dorosłych o wypadku,
- zna ogólnopolskie numery alarmowe.
EDUKACJA PRZYRODNICZA
Uczeń po klasie II:
- przeprowadza proste doświadczenia przyrodnicze,
- potrafi obserwować i wiązać przyczynę ze skutkiem,
- wyciąga wnioski z prowadzonych obserwacji,
- potrafi opisać życie roślin i zwierząt w poznanych ekosystemach: w lesie, na polu, na łące, w ogrodzie, w sadzie, nad wodą, w parku,
- rozpoznaje drzewa, krzewy i rośliny zielne rosnące w parku, wokół szkoły, wokół domu, w lesie, na łące, na polu,
- zna czynniki warunkujące rozwój roślin,
- umie pielęgnować rośliny ozdobne,
- potrafi wymienić nadziemne i podziemne części roślin,
- dostrzega związek między warunkami życia a rozwojem rośliny,
- zna nazwy niektórych owoców, drzew i krzewów uprawianych w sadach,
- zna nazwy wybranych warzyw uprawianych w Polsce oraz niektóre sposoby
- przechowywania i przetwarzania warzyw i owoców,
- potrafi wymienić nazwy niektórych zwierząt żyjących w ogrodzie, w parku, w lesie, na polu, na łące, w wodzie,
- wie, jak opiekować się zwierzętami,
- umie wymienić nazwy zwierząt hodowanych w Polsce,
- zna nazwy zwierząt żyjących w różnych częściach świata,
- nazywa i wskazuje części ciała,
- zna nazwy poszczególnych pór roku, potrafi je scharakteryzować,
- rozumie konieczność ochrony środowiska naturalnego przez człowieka,
- wie, jakie znaczenie dla życia ludzi, zwierząt i roślin ma powietrze, woda, słońce,
- wie, jakie bogactwa naturalne kryje w swoim wnętrzu ziemia; wie jak powstały złoża węgla i soli,
- zna stany skupienia wody,
- wie, na czym polega krążenie wody w przyrodzie,
- wie, jak człowiek wykorzystuje wodę,
- wie, jakie są elementy pogody,
- potrafi w znanej sobie okolicy wskazać wschód, zachód, północ, południe,
- umie wskazać główne kierunki na mapie Polski,
- potrafi wskazać na mapie granice Polski,
- dba o higienę osobistą, umie się odpowiednio ubrać w zależności od pory roku i komunikatu o pogodzie,
- wie, co powinien jeść, aby być zdrowym,
- rozumie, jakie zagrożenia niosą ze sobą takie zjawiska, jak: burza, huragan, śnieżyca, lawina; wie, jak trzeba zachować się w takich sytuacjach.
EDUKACJA MATEMATYCZNA
Uczeń po klasie II:
- określa swoje położenie w przestrzeni, położenie przedmiotu względem obserwatora i względem drugiego przedmiotu,
- poprawnie i ze zrozumieniem używa wyrazów typu: za, przed, do przodu, do tyłu, na prawo, na lewo itp.,
- potrafi uporządkować przedmioty według obranej cechy wielkościowej,
- grupuje przedmioty według wyróżnionej cechy (cech),
- tworzy zbiór przedmiotów spełniających podany warunek,
- ustala liczebność danego zbioru przedmiotów,
- wskazuje zbiory równoliczne i nierównoliczne,
- rysuje figury symetryczne, uzupełnia elementy rysunku,
- kontynuuje regularność w prostych motywach, szlaczkach, rozetach, mandalach,
- umie posługiwać się w praktyce pojęciem liczby we wszystkich jej aspektach,
- rozkłada liczby na składniki,
- liczy w zakresie 100 według podanego wzoru,
- wskazuje miejsce liczby w ciągu liczbowym,
- potrafi porównywać liczby słownie i z użyciem znaków: <, >, =,
- potrafi porównywać poprzez szacowanie,
- rozumie pojęcia: mniej, więcej, tyle samo,
- poznaje cztery podstawowe działania arytmetyczne, potrafi je zapisać za pomocą cyfr i znaków matematycznych – nabywa biegłości w dodawaniu, odejmowaniu liczb w zakresie 100,
- wie, jaka jest rola zera w wymienionych działaniach,
- sprawdza odejmowanie za pomocą dodawania,
- wie, jaka jest rola zera i liczby jeden w działaniach arytmetycznych,
- podaje z pamięci iloczyny i ilorazy w zakresie tabliczki mnożenia do 50,
- umie rozwiązywać proste równania z jedną niewiadomą w postaci okienka,
- potrafi rozwiązywać zadania proste standardowe i niestandardowe,
- potrafi analizować treść zadań tekstowych,
- potrafi układać zadania tekstowe do sytuacji konkretnej, ilustracji, formuły matematycznej oraz je przekształcać,
- wykonuje obliczenia pieniężne,
- rozumie znaczenie pojęć: cena, wartość, ilość,
- zna podstawowe jednostki długości i ich skróty,
- potrafi zapisać wynik pomiaru,
- zna podstawowe jednostki masy,
- potrafi posługiwać się wagą, zapisuje wynik ważenia,
- zna podstawowe jednostki pojemności,
- odczytuje i zapisuje temperaturę,
- potrafi odczytać wskazania termometru
- zna nazwy i kolejność dni tygodnia, nazwy miesięcy, pór roku – poda liczbę dni w danym miesiącu; potrafi zapisać i odczytać daty,
- wykona proste obliczenia kalendarzowe,
- określa czas zegarowy: potrafi odczytać wskazania czasu na różnych zegarach,
- zna jednostki czasu zegarowego,
- wykonuje proste obliczenia zegarowe,
- rozpoznaje i nazywa koła, prostokąty, kwadraty, trójkąty,
- potrafi mierzyć odcinki,
- rysuje odcinki o podanej długości.
EDUKACJA TECHNICZNA
Uczeń po klasie II:
Zna środowisko techniczne:
▪ orientuje się w sposobach wytwarzania przedmiotów codziennego użytku
(,,Jak to zrobiono?''): meble, domy, samochody, sprzęt gospodarstwa domowego.
▪ rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń: transportowych (samochody, statki,
samoloty), wytwórczych (narzędzia, przyrządy), informatycznych (komputer,
laptop, telefon komórkowy); orientuje się w rodzajach budowli,
▪ określa wartość urządzeń technicznych z punktu widzenia cech użytkowych
(łatwa lub trudna obsługa), ekonomicznych (tanie lub drogie w zakupie i użytkowaniu), estetycznych;
a) rozumie potrzebę organizowania działania technicznego: pracy indywidualnej i zespołowej;
b)posiada umiejętności:
▪ odmierzania potrzebnej ilości materiału,
▪ cięcia papieru, tektury itp.,
Dba o bezpieczeństwo własne i innych:
▪ utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy,
▪ właściwie używa narzędzi i urządzeń technicznych,
▪ wie, jak należy bezpiecznie poruszać się po drogach (w tym na rowerze) i
korzystać ze środków komunikacji; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji
wypadku.
EDUKACJA PLASTYCZNA
Uczeń po klasie II:
- wykonuje prace plastyczne na określony temat, z wyobraźni, na podstawie przeżyć, doświadczeń, obserwacji, treści utworów literackich, teatralnych, muzycznych itd.,
- wyróżnia cechy postaci ludzkiej, zwierzęcej, roślin oraz przedmiotów,
- wie, że linia jest elementem każdego dzieła plastycznego, zna jej rolę w rysunku i malarstwie,
- obrysowuje linią szablony, zakreskowuje powierzchnie konturów,
- posługuje się plamą jako środkiem wypowiedzi plastycznej,
- zna barwy podstawowe i pochodne,
- tworzy różne kombinacje kolorów; wie, jak łączyć barwy, by otrzymać dużą gamę kolorów,
- doborem barw przedstawia nastrój swojej pracy plastycznej,
- nazywa faktury materiałów wykorzystywanych w swoich pracach,
- zagospodarowuje całą kartkę papieru,
- zachowuje proporcje postaci, przedmiotów, obiektów,
- potrafi przedstawić środkami plastycznymi ciekawy układ kompozycyjny,
- zna niektóre techniki malarskie i potrafi się nimi posłużyć (malowanie, rysowanie, wydzieranie, wycinanie itp.),
- modeluje w plastelinie,
- projektuje różne formy użytkowe na potrzeby swoje, kolegów oraz upominki,
- zna niektóre właściwości materiałów (papierniczych, tekstylnych, metalowych, plastikowych) wykorzystywanych w pracach,
- składa, zgina, formuje papier (origami),
- zna zawody związane ze sztuką: malarz, rzeźbiarz, architekt, scenograf, grafik, fotograf, projektant, twórca ludowy oraz nazywa ich wytwory,
- wie, co może być tematyką martwej natury, pejzażów, portretów,
- rozumie znaczenie terminów: zabytek, pomnik,
- dostrzega różnice między płaską formą – rysunkiem a przestrzenną – rzeźbą
EDUKACJA MUZYCZNA
Uczeń po klasie II:
- w zakresie odbioru muzyki:
a) zna i stosuje następujące rodzaje aktywności muzycznej:
▪ śpiewa w zespole poznane piosenki, śpiewa z pamięci hymn narodowy,
▪ gra na instrumentach perkusyjnych (proste rytmy i wzory rytmiczne) oraz
melodycznych (proste melodie i akompaniamenty),
▪ realizuje gestem oraz ruchem proste rytmy i wzory rytmiczne; reaguje ruchem
na puls rytmiczny i jego zmiany, zmiany tempa i dynamiki (maszeruje, biega,
podskakuje
▪ tańczy podstawowe kroki;
b) rozróżnia podstawowe elementy muzyki (melodia, rytm, wysokość dźwięku,
akompaniament, tempo, dynamika) i znaki notacji muzycznej (wyraża ruchowo czas
trwania wartości rytmicznych, nut i pauz);
c) aktywnie słucha muzyki i określa jej cechy; rozróżnia i wyraża środkami
pozamuzycznymi charakter emocjonalny muzyki, rozpoznaje utwory wykonane: solo,
zespołowo, na chór i orkiestrę; rozpoznaje podstawowe formy muzyczne – AB, ABA
(wskazuje ruchem lub gestem ich kolejne części);
2) w zakresie tworzenia muzyki:
▪ tworzy proste ilustracje dźwiękowe do tekstów i obrazów oraz improwizacje
ruchowe do muzyki,
▪ improwizuje głosem i na instrumentach według ustalonych zasad,
▪ wykonuje proste utwory, interpretuje je zgodnie z ich rodzajem i funkcją.
WYCHOWANIE FIZYCZNE
Uczeń po klasie II:
- potrafi prawidłowo przyjąć pozycje wyjściowe do ćwiczeń: postawę zasadniczą, stanie jednonóż,
- siady (krzyżny, klęczny, prosty, rozkroczny, skulny), klęki (prosty, podparty), leżenie (przodem, tyłem, przewrotne, przerzutne), podpory (przodem, tyłem, przysiad podparty),
- rozumie i prawidłowo wykonuje ustawienie w rozsypce, w szeregu, w dwuszeregu, w rzędzie, w dwurzędzie, na obwodzie koła,
- potrafi maszerować w parach i rzędem,
- potrafi prawidłowo powtórzyć ćwiczenia kształtujące bez przyborów,
- w ćwiczeniach z przyborami wykorzystuje przybory typowe i nietypowe zgodnie z ich przeznaczeniem,
- zna ćwiczenia wspierające kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała,
- przestrzega zasady przyjmowania prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń, zabawy i pracy,
- potrafi wykonać skok w dal z miejsca i sposobem naturalnym, skoki nad niskimi przeszkodami oraz skoki przez skakankę,
- wspina się na drabinki i inne niskie przeszkody,
- potrafi przejść po listwie odwróconej ławeczki gimnastycznej, wykonując dodatkowe ćwiczenie (np. przysiad, obrót, skłon),
- pokonuje naturalne tory przeszkód oraz tworzone według pomysłów nauczyciela,
- przestrzega zasad bezpiecznej zabawy w różnych warunkach: w szkole, w domu, na placu zabaw, na śniegu i lodzie,
- zna zasady bezpiecznego korzystania z przyborów i przyrządów gimnastycznych,
- wybiera bezpieczne miejsce do ćwiczeń oraz zabaw ruchowych na świeżym powietrzu.
- zna różne ustawienia do gier i zabaw ruchowych,
- zna reguły poznanych gier i zabaw ruchowych i przestrzega ich.
- zna i przestrzega podstawowych przepisów obowiązujących w minigrach sportowych, rozróżnia piłki przeznaczone do tych gier (minisiatkówki, minikoszykówki, minipiłki nożnej),
- potrafi wykonać podanie i chwyt piłki oburącz oraz jednorącz w marszu i biegu ze zmianą kierunku ruchu,
- potrafi wykonać improwizację ruchową przy muzyce,
- zna i przestrzega zasad kulturalnego zachowania się w czasie zabaw tanecznych,
- wie, jak zachować się w sytuacji zwycięstwa i porażki podczas rywalizacji indywidualnej i zespołowej,
- wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy, a gdzie nie można i dlaczego,
- zna zasady bezpiecznych zabaw,
- zna zabawy, które można organizować w różnych porach roku,
- wie, jak bezpiecznie wypoczywać w lesie, w górach, nad wodą, na wsi,
- rozumie potrzebę aktywnego wypoczynku.
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE
Uczeń po klasie II:
- umie obsługiwać komputer,
- posługuje się myszą i klawiaturą,
- poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego,
- posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania,
- wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki, np. z gotowych figur,
- zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, internetu,
- ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu,
- stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, internetu.
Wymagania wobec uczniów klasy III z uwzględnieniem treści
nowej podstawy programowej
EDUKACJA POLONISTYCZNA
MÓWIENIE
Uczeń po klasie 3:
- wypowiada się w różnych formach, potrafi ułożyć kilkuzdaniową wypowiedź na dany temat;
- dba o umiejętny dobór właściwych form komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych;
- uczestniczy w rozmowach: prezentuje własne zdanie, potrafi je uzasadnić;
- poszerza struktury składniowe oraz zakres słownictwa, wykorzystując omawiane treści nauczania;
- nadaje tytuły ilustracjom do omawianych tekstów;
- omawia i opowiada historyjki obrazkowe, analizuje postępowanie bohaterów i potrafi je ocenić;
- samodzielnie opowiada przeczytane i wysłuchane teksty;
- tworzy dialogi w scenkach dramowych i autoprezentacjach;
- konstruuje własne wypowiedzi, biorąc udział w scenkach dramowych i autoprezentacjach;
- odtwarza teksty z pamięci: wiersze, piosenki, fragmenty prozy, odpowiednio intonując i uwzględniając zasady interpunkcji;
- stara się dbać o kulturę wypowiedzi: poprawnie artykułuje głoski, stosuje pauzy, właściwą intonację przy wypowiadaniu różnego rodzaju zdań.
SŁUCHANIE
Uczeń po klasie 3:
- słucha ze zrozumieniem poleceń składających się ze zdań wielokrotnie złożonych;
- uważnie słucha wypowiedzi innych i potrafi wykorzystać przekazane informacje;
- wykonuje złożone polecenia wypowiedziane przez nauczyciela i kolegów;
- słucha ze zrozumieniem i w skupieniu odpowiednich do wieku wierszy, opowiadań, piosenek i innych utworów literackich, w tym dłuższych fragmentów lektur (czytanych przez nauczyciela, słuchanych z płyty CD);
- aktywnie uczestniczy w rozmowach, potrafi odnieść się do wypowiedzi innych.
PISANIE
Uczeń po klasie 3:
- pisze czytelnie, kształtnie i płynnie;
- przepisuje zdania złożone i dłuższe teksty;
- poprawnie rozmieszcza tekst na stronie;
- uzupełnia zdania z lukami;
- poprawnie przepisuje ze słuchu i z pamięci zdania proste i złożone oraz krótkie teksty;
- samodzielnie, poprawnie układa i zapisuje życzenia, zaproszenia, listy prywatne, krótkie opisy, krótkie opowiadania, kilkuzdaniowe wypowiedzi na dowolny temat (na podstawie opracowanych tekstów oraz twórcze);
- stara się dbać o estetykę i poprawność graficzną pisma;
- prawidłowo dobiera wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym i bliskoznacznym;
- samodzielnie wykonuje pisemne zadania domowe.
CZYTANIE I OPRACOWYWANIE TEKSTÓW
Uczeń po klasie 3:
- potrafi samodzielnie, wyraziście i z zachowaniem ekspresji czytać omawiany tekst;
- potrafi samodzielnie, wyraziście i z zachowaniem ekspresji odczytać nowy tekst;
- odnajduje w tekście informacje oraz fragmenty na określone tematy i wyciąga wnioski;
- rozpoznaje w tekście literackie formy użytkowe: notatka do kroniki, list;
- analizuje, pod kierunkiem nauczyciela, przeczytane utwory: wskazuje głównych i drugoplanowych bohaterów, dokonuje oceny ich postępowania, zaznacza wybrane fragmenty tekstu, układa dalszy ciąg wydarzeń;
- czyta lektury wskazane przez nauczyciela;
- zna różne teksty literackie: opowiadanie, baśń, legendę, wiersz, teksty popularnonaukowe, komiksy, kroniki;
- przejawia wrażliwość estetyczną i rozszerza zasób słownictwa poprzez kontakt z dziełami literackimi;
- w miarę możliwości korzysta ze zbiorów bibliotecznych (encyklopedii) i innych źródeł informacji (Internetu).
GRAMATYKA
Uczeń po klasie 3:
- rozpoznaje i tworzy samodzielnie wszystkie rodzaje zdań;
- dokonuje przekształceń zdań;
- grupuje wyrazy według cech znaczeniowych: nazw osób, zwierząt, roślin i rzeczy;
- odnajduje w zdaniu wyrazy określające czynności, wskazuje określenia rzeczownika;
- dobiera słownictwo do podanego tematu;
- potrafi rozwinąć zdanie.
ORTOGRAFIA I INTERPUNKCJA
Uczeń po klasie 3:
- zapisuje wielką literą: nazwy popularnych zabytków, niektóre tytuły książek i czasopism, przydomki;
- rozumie funkcję przecinka i stosuje go przy wyliczaniu;
- zna zastosowanie dwukropka przy wyliczaniu;
- dba o poprawność ortograficzną i interpunkcyjną podczas pisania ze słuchu oraz tekstów pisanych samodzielnie.
EDUKACJA PRZYRODNICZA I SPOŁECZNA
Uczeń po klasie 3:
- potrafi opisać sposoby odżywiania się zwierząt;
- wie, na czym polega praca: sadownika, rolnika, ogrodnika, pszczelarza;
- rozumie komunikaty pogodowe podawane w środkach masowego przekazu;
- wie, jakie spotyka się zagrożenia wynikające z działalności człowieka (palenie śmieci, wypalanie łąk, kłusownictwo, hałas);
- rozumie, na czym polegają zagrożenia ze strony przyrody: (huragan, lawina, śnieżyca), wie, jak należy zachować się w takich sytuacjach;
- umie wskazać, rozróżnić i nazwać charakterystyczne cechy krajobrazów Polski (krajobraz nadmorski, górski, nizinny) ;
- potrafi wyjaśnić jak funkcjonuje przyroda w różnych porach roku;
- wie, czym grozi spożycie lub dotknięcie roślin trujących;
- umie opisać życie w ekosystemie pola i zbiorników wodnych ( wymienia nazwy podstawowych zwierząt i roślin wodnych, nazywa różne zbiorniki wodne, zna warunki życia organizmów w danym środowisku;
- potrafi omówić znaczenie lasu dla człowieka;
- wie, jaki jest wpływ przyrody nieożywionej ( skały i minerały: glina, węgiel, sól) na życie ludzi, zwierząt i roślin.
W klasie 3 kontynuuje się doskonalenie umiejętności społecznych oraz uczeń po klasie 3:
- aktywnie uczestniczy w życiu szkoły, zna jej tradycje, wie co to jest sztandar szkoły, stara się uczestniczyć w szkolnych uroczystościach;
- szanuje symbole narodowe, zna ważniejsze wydarzenia historyczne, potrafi wyliczyć się z ważnymi miastami Polski;
- potrafi wskazać na mapie ważne miasta i miejsca Polski (góry, rzeki) ;
- zna swoją miejscowość, potrafi opowiedzieć o jej przeszłości;
- umie wskazać zabytki i pomniki w regionie, w którym mieszka;
- podejmuje obowiązki domowe, stara się dobrze je wypełniać, rozumie potrzebę ich wykonywania;
- stara się uczestniczyć w uroczystościach lokalnych;
- zna ważne osobistości, pochodzące z rodzinnej miejscowości lub najbliższej okolicy.
EDUKACJA PLASTYCZNO-TECHNICZNA
Uczeń po klasie 3:
- rozumie pojęcia: „scena rodzajowa”, „autoportret”, „sztuka nowoczesna”;
- umiejscawia i nazywa wybrane budowle Europy i świata: Koloseum, Wieżę Eiffla, Akropol, operę w Sydney, Statuę Wolności ;
- zna dyscypliny sztuki: fotografię, film, przekazy medialne, rzemiosło artystyczne;
- potrafi stworzyć przedmioty charakterystyczne dla sztuki ludowej regionu, w którym mieszka (pisanki, palmy, kompozycje z bibułki);
- zna zasady działania odkurzacza;
- zapoznaje się z przeznaczeniem: komputera, laptopa, telefonu komórkowego (porównuje różne modele, ceny, wygląd zewnętrzny);
- zapoznaje się z budową roweru, poznaje działanie prądnicy rowerowej, uczy się, jak dbać o rower;
- potrafi korzystać ze środków komunikacji dostępnych w miejscu zamieszkania oraz wie, z jakich środków transportu korzystają ludzie mieszkający w różnych częściach Polski.
EDUKACJA MUZYCZNA
Uczeń po klasie 3:
- zna piosenki oraz kanony;
- zna melodię i słowa trzech zwrotek hymnu Polski;
- realizuje rytmy poprzez rytmiczne recytowanie przysłów, gesty, ruchy i grę na instrumentach;
- reaguje na zmiany metrum, tempa, dynamiki;
- zna podstawowe kroki trojaka oraz innego tańca ludowego;
- aktywnie słucha muzyki;
- rozpoznaje i odróżnia głosy wokalne: sopran, bas;
- określa charakter utworów, odróżnia wykonanie solowe od zespołowego;
- zna podstawy zapisu nutowego (półnuta, cała nuta, pauza półnutowa);
- rozpoznaje wysokości nut: si, do górne;
- potrafi zagrać na instrumentach proste schematy rytmu, melodii do akompaniamentu, improwizuje utwory muzyczne z zachowaniem odpowiedniej artykulacji;
- zna podstawy gry na dzwonkach.
EDUKACJA MATEMATYCZNA
Uczeń po klasie 3:
- odczytuje i zapisuje liczby od 0 do 1000;
- liczy w przód i w tył po jeden, po dziesięć i po sto w zakresie 1000;
- potrafi przyporządkować liczbę do konkretnych elementów w zbiorze;
- porównuje liczby w zakresie 1000, używając określeń: „większa”, „mniejsza”, „równa”, stosuje znaki: =,<,>;
- wskazuje liczby parzyste i nieparzyste w zakresie 1000;
- rozumie porządkowy aspekt liczby;
- dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 z przekroczeniem progu;
- wie, że dodawanie i odejmowanie to działania odwrotne (sprawdza wynik dodawania za pomocą odejmowania i odwrotnie);
- stosuje przemienność dodawania (wie, że kolejność dodawania składników nie ma wpływu na wynik);
- mnoży i dzieli liczby w zakresie 100;
- wie, że mnożenie i dzielenie to działania wzajemnie odwrotne (sprawdza wynik dzielenia za pomocą mnożenia i odwrotnie);
- stosuje przemienność mnożenia (wie, że kolejność mnożenia czynników nie ma wpływu na wynik);
- rozwiązuje łatwe równania z niewiadomą w postaci okienka (wspomagane rysunkami lub schematami);
- rozwiązuje jednodziałaniowe zadania z treścią (wspomagane schematami lub rysunkami);
- rysuje ilustracje do zadań z treścią;
- układa pytania do treści zadań;
- wskazuje i poprawia błędy w treści zadań;
- rozwiązuje zadania na porównywanie różnicowe;
- oblicza obwody figur geometrycznych: trójkąta, kwadratu, prostokąta (miarę wyraża w centymetrach);
- mierzy długości za pomocą metra krawieckiego, taśmy mierniczej (miarę wyraża w centymetrach);
- rozwiązuje zadania z treścią i wykonuje obliczenia dotyczące miar bez wyrażeń dwumianowanych;
- mierzy i rysuje odcinki o długości wyrażonej w centymetrach i milimetrach, porównuje ich długość;
- waży przedmioty, wagę wyraża w gramach, dekagramach i kilogramach (nie zamieniając jednostek);
- porównuje wagę przedmiotu, używając określeń: „cięższy”, „lżejszy”, „waży tyle samo”, stosuje znaki (=,<,>) pomiędzy wartościami wagi wyrażonymi w tych samych jednostkach;
- szacuje wagi różnych przedmiotów;
- wykonuje obliczenia dotyczące wagi i pojemności;
- rozpoznaje monety o wartości: 10 groszy, 20 groszy, 50 groszy, 1 złoty, 2 złote, 5 złotych oraz banknoty: 10 złotych, 20 złotych, 50 złotych, 100 złotych, 200 złotych;
- zna wartość pieniędzy (potrafi dobierać monety o niższym nominale, aby stanowiły wartość monety, czy banknotu o wyższym nominale, potrafi wybrać monety, którymi może zapłacić za dany produkt, potrafi obliczyć resztę, którą powinien otrzymać, płacąc za dany produkt, porównuje wartości monet i banknotów, używając odpowiednich określeń i znaków);
- zna nazwy pór roku, miesięcy, dni tygodnia i potrafi je zapisywać;
- czyta i zapisuje daty;
- zna liczbę dni w poszczególnych miesiącach;
- odczytuje i zaznacza godziny na zegarze w systemie dwudziestoczterogodzinnym;
- wykonuje obliczenia kalendarzowe i zegarowe.
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE
Uczeń po klasie 3:
- umie obsługiwać komputer,
- posługuje się myszą i klawiaturą,
- poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego,
- posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania,
- wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki, np. z gotowych figur,
- zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, internetu,
- ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu,
- stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, internetu.
- potrafi w miarę potrzeb korzystać z Internetu jako źródła informacji;
- zna różne adresy Internetowe;
- odczytuje emotikony jako zakodowane uczucia i nastroje.
WYCHOWANIE FIZYCZNE
Uczeń po klasie 3:
- realizuje marszobiegi trwające około 15 minut;
- wykonuje przewrót w przód;
- oburącz odbija lekką piłkę sposobem górnym;
- podbija piłkę stopą i kolanem;
- potrafi rzucić piłką lekarską;
- jeździ na rowerze, wrotkach, przestrzegając zasad bezpieczeństwa;
- przestrzega zasad sportowej rywalizacji;
- dba o bezpieczeństwo w czasie zajęć ruchowych;
- posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem.
Kryteria oceniania zachowania:
Śródroczna i końcoworoczna ocena z zachowania jest oceną opisową, która obejmuje:
- kulturę osobistą ucznia,
- używanie form grzecznościowych,
- koleżeńskość,
- kulturalny sposób nawiązywania kontaktów z nauczycielami i kolegami,
- porządkowanie swojego stanowiska pracy podczas zajęć i po lekcjach,
- aktywność społeczną,
- stosunek do obowiązków szkolnych.
Klasyfikowanie i promowanie uczniów:
- W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
- W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna
z zachowania jest oceną opisową.
- Ocena z zajęć nieobowiązkowych (religia/etyka) wyrażona jest cyfrą.
- Pod koniec pierwszego etapu edukacji dopuszcza się możliwość przeprowadzenia zewnętrznego testu kompetencji dla klas III (wyniki testu zostają przedstawione rodzicom).
- Uczeń klasy I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej.
- W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtórzeniu klasy przez ucznia na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub poradnię psychologiczno-pedagogiczną w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka.
- W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony, na czas określony, z zajęć zdrowotno-ruchowych.
- Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor szkoły, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanych przez lekarza.
Wyróżnienia uczniów:
- Dyplomy dla uczniów za promowanie szkoły w środowisku oraz za szczególne osiągnięcia (I, II i III miejsce) w konkursach na szczeblu od miejskiego wzwyż.
- Dyplomy dla uczniów kończących I, II i III klasę.
- Dyplom za wzorową frekwencję – 100%.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
JĘZYK ANGIELSKI
Klasy I-III
1. Cele kształcenia – wymagania ogólne (wg podstawy programowej kl. 1-3)
W zakresie sprawności językowych nadrzędnym zadaniem edukacji w klasach 1-3 jest rozwijanie języka mówionego, umiejętności rozumienia ze słuchu i reagowania na usłyszane wypowiedzi, jak również odtwarzania wyrazów i zwrotów, recytowania wierszyków, śpiewania piosenek itp. Odwzorowanie znaków graficznych w języku angielskim wprowadzane są później, w drugim półroczu nauki w klasie I, tak aby umożliwić dzieciom najpierw zapoznanie się z brzmieniem języka, wymową poszczególnych słów i intonacją, skoncentrowanie się na języku mówionym, w formie rozmaitych gier, zabaw, wierszyków i piosenek.
Uczeń kończący klasę I:
1) rozumie proste polecenia i właściwie na nie reaguje;
2) nazywa obiekty w najbliższym otoczeniu;
3) recytuje wierszyki i rymowanki, śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego;
4) rozumie sens opowiedzianych historyjek, gdy są wspierane obrazkami, gestami, przedmiotami.
W klasie II i III dzieci doskonalą zdobyte umiejętności i pogłębiają swoją wiedzę. Ze względu na prawidłowości rozwoju umysłowego dzieci, treści nauczania powinny narastać i rozszerzać się w układzie spiralnym, co oznacza, że wiadomości i umiejętności zdobywane przez ucznia w klasie I będą powtarzane, pogłębiane i rozszerzane w klasie II i III.
Uczeń kończący klasę III:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, trzeba nauczyć się ich języka (motywacja do nauki języka obcego);
2) reaguje werbalnie i niewerbalnie na proste polecenia nauczyciela;
3) rozumie wypowiedzi ze słuchu:
a) rozróżnia znaczenie wyrazów o podobnym brzmieniu,
b) rozpoznaje zwroty stosowane na co dzień i potrafi się nimi posługiwać,
c) rozumie ogólny sens krótkich opowiadań i baśni przedstawianych także za pomocą obrazów, gestów,
d) rozumie sens prostych dialogów w historyjkach obrazkowych (także w nagraniach audio i video);
4) czyta ze zrozumieniem wyrazy i proste zdania;
5) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów, recytuje wiersze, rymowanki i śpiewa piosenki, nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, bierze udział w mini przedstawieniach teatralnych;
6) przepisuje wyrazy i zdania;
7) w nauce języka obcego nowożytnego potrafi korzystać ze słowników obrazkowych, książeczek, środków multimedialnych;
8) współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.
2. Cele oceniania na lekcjach języka angielskiego w nauczaniu wczesnoszkolnym
- Poinformowanie ucznia o osiągnięciach i brakach.
- Pomoc w planowaniu samodzielnego rozwoju ucznia.
- Motywowanie do dalszej pracy.
- Dostarczanie informacji o osiągnięciach ucznia rodzicom lub opiekunom.
- Ewaluacja i doskonalenie metod nauczania.
Kontrola i ocena pracy ucznia stanowi istotny element procesu dydaktycznego. Informuje nauczyciela o jakości i efektywności jego działań, a rodziców – o zdobytych umiejętnościach i osiągnięciach dzieci oraz ich ewentualnych problemach.
Nauczanie w pierwszym etapie edukacyjnym zakłada, że nauczyciel musi stworzyć takie warunki, by każde dziecko odniosło sukces na miarę swoich możliwości. Uczeń nie powinien odczuwać lęku przed ocenianiem, a także musi wiedzieć, że ma prawo do popełniania błędów i ich korygowania. Każde dziecko ma szansę zdobycia pozytywnej oceny, jeżeli nauczyciel weźmie pod uwagę nie tylko stopień opanowania materiału, lecz także zaangażowanie i wysiłek włożony w pracę, dobór form i metod oraz aktywność w podejmowaniu zadań.
3.Formy aktywności:
· testy
· kartkówki z ostatnich lekcji (nie dotyczy klas I)
· odpowiedzi ustne (piosenki, wiersze, słownictwo)
· aktywność/praca na lekcji,
-zeszyt ćwiczeń,
· projekty indywidualne i grupowe,
· udział w konkursach.
4.Częstotliwość oceniania:
· testy - minimum 2 w ciągu półrocza,
· kartkówki- według potrzeb (nie dotyczy klas I),
· odpowiedź ustna- min. 1 w półroczu,
· zeszyt ćwiczeń- min. 1 w półroczu, ale nie musi być stopień,
· aktywność na lekcji- na bieżąco,
· prace projektowe- według potrzeb.
5. Sposoby rejestrowania osiągnięć uczniów
Rejestracji osiągnięć uczniów dokonuje się poprzez odnotowanie w dzienniku lekcyjnym z adnotacją, za co jest dana ocena: recytowanie rymowanek, śpiewanie piosenek, praca w ćwiczeniach, praca na lekcji, projekty, testy itp.
Liczba danych ocen jest uzależniona od ilości przerobionego materiału i możliwości poszczególnych dzieci (ale nie mniejsza niż 3).
W klasach 1-3 obowiązuje ocena opisowa, która wymaga od nauczyciela charakterystyki ucznia, jego osiągnięć edukacyjnych, aktywności, wysiłku wkładanego w naukę, a także trudności i ewentualnych niepowodzeń edukacyjnych. Ocena opisowa jest stosowana na koniec semestru i roku szkolnego, a jej podstawą jest bieżąca ocena pracy ucznia, jego wiedzy i umiejętności oraz wysiłku wkładanego w naukę.
6. Sposoby komunikowania ocen
Oceny są jawne dla uczniów, jak i rodziców lub prawnych opiekunów. O ocenach uczniowie są informowani ustnie na bieżąco, rodzice na życzenie, w formie ustnej lub pisemnej. Dziennik jest dokumentem rejestrującym oceny uczniów i komunikującym je szkole.
7. Wymagania edukacyjne w zakresie opisowej oceny wiedzy i umiejętności
6 punktów otrzymuje uczeń, który:
- rozumie wszystkie polecenia nauczyciela, - rozumie ogólny sens tekstów piosenek i
wierszyków,
- sprawnie i poprawnie udziela odpowiedzi na pytania,
- samodzielnie i poprawnie wykonuje ćwiczenia,
- bezbłędnie pisze słowa i zwroty (oprócz klasy I)
- nazywa i zna nazwy wszystkich poznanych przedmiotów z najbliższego otoczenia,
- bardzo aktywnie uczestniczy w zajęciach
- jest zawsze przygotowany do lekcji,
- za testy sprawdzające wiedzę otrzymuje przeważnie ocenę 6,
- bierze udział w konkursach językowych i pracach projektowych
5 punktów otrzymuje uczeń, który:
- bardzo dobrze rozumie większość poleceń nauczyciela,
- bardzo dobrze rozumie sens prostych wypowiedzi,
- rozumie ogólny sens tekstów piosenek i wierszyków,
- sprawnie i poprawnie udziela odpowiedzi na pytania i potrafi je zadać,
- samodzielnie i poprawnie wykonuje ćwiczenia,
- bezbłędnie pisze słowa i zwroty (oprócz klasy I),
- zna bardzo dobrze poznane słownictwo,
- pisze słowa i zwroty z nielicznymi błędami,
- płynnie i w bardzo dobrym tempie odpowiada na zadane pytania,
- jest aktywny na lekcji
- za testy sprawdzające wiedzę otrzymuje przeważnie ocenę 5.
4 punkty otrzymuje uczeń, który:
- dobrze rozumie polecenia nauczyciela,
- zna dobrze podstawowy zakres słownictwa,
- domyśla się kontekstu usłyszanych tekstów,
- udziela prostych odpowiedzi,
- pisze słowa i zwroty, ale zdarzają mu się błędy,
- dość aktywnie uczestniczy w lekcji,
- za testy sprawdzające wiedzę otrzymuję przeważnie ocenę 4.
3 punkty otrzymuje uczeń, który:
- dość dobrze rozumie podstawowe polecenia nauczyciela,
- przeciętnie opanował podstawowy zakres słownictwa,
- domyśla się kontekstu usłyszanych tekstów,
- udziela bardzo prostych odpowiedzi,
- przeważnie pisze z błędami,
- jest mało aktywny na lekcji,
- nie jest nieprzygotowany do lekcji,
- za testy sprawdzające wiedzę otrzymuje przeważnie ocenę 3.
2 punkty otrzymuje uczeń, który:
- rozumie podstawowe polecenia nauczyciela,
- nie w pełni opanował podstawowy zakres słownictwa,
- słabo rozumie kontekst usłyszanych tekstów,
- z trudnością udziela odpowiedzi na zadane pytania,
- przeważnie pisze z błędami (oprócz klasy I),
- jest nieprzygotowany do lekcji
- jest mało aktywny na lekcjach,
- za testy sprawdzające wiedzę otrzymuje przeważnie ocenę 2.
1 punkt otrzymuje uczeń, który:
- nie rozumie podstawowych poleceń nauczyciela,
- nie opanował podstawowego zakresu słownictwa ,
- nie rozumie kontekstu usłyszanych tekstów,
- nie potrafi udzielić odpowiedzi na proste pytania
- nie jest aktywny na lekcji,
- pisze z licznymi błędami,
- za testy sprawdzające wiedzę otrzymuje przeważnie ocenę 1,
- nie wykazuje chęci poprawienia ocen.
Uczeń może otrzymać ze sprawdzianów, testów, kartkówek i innych prac pisemnych ocenę w formie zapisu słownego wyrażonego poziomem nauczania, według następujących kryteriów obejmujących procent ich wykonania:
100% -98% – poziom bardzo wysoki (6 punktów)
97% - 88% - poziom wysoki (5 punktów)
87% - 71% - poziom średni (4 punkty)
70% - 51% - poziom zadowalający (3 punkty)
50% - 31% - poziom niski (2 punkty)
30% - 0% - poziom bardzo niski (1 punkt)
Uczeń ma prawo poprawić ocenę w ciągu jednego tygodnia od otrzymania oceny – termin poprawy wyznacza nauczyciel. Nauczyciel na podstawie pisemnej opinii publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
SFORMUŁOWANIA OCEN OPISOWYCH ŚRÓDROCZNYCH I ROCZNYCH
Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Wspaniale (doskonale, celująco) opanował/a wiadomości i umiejętności z języka angielskiego.
Bardzo dobrze opanował/a wiadomości i umiejętności z języka angielskiego.
Dobrze opanował/a wiadomości i umiejętności z języka angielskiego.
Częściowo opanował/a wiadomości i umiejętności z języka angielskiego.
Słabo opanował/a wiadomości i umiejętności z języka angielskiego.
Nie opanował/a wiadomości i umiejętności z języka angielskiego.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z RELIGII W KL. I - III
A. Ocenie podlegają:
wiadomości i umiejętności związane z realizowanym programem
wiadomości i umiejętności związane z Rokiem Liturgicznym
znajomość modlitw
praca na katechezie
przygotowanie do katechezy
B. Przy klasyfikacji śródrocznej i końcoworocznej brane będą także pod
uwagę:
postawa wobec przedmiotu
systematyczność i pilność
postawa wobec „miejsc świętych”, czasu modlitwy i słuchania Słowa
Bożego oraz znaków religijnych,
zaangażowanie w grupy religijne i modlitewne
uczestnictwo w konkursach religijnych
uczestnictwo w życiu parafii
C. Uczeń jest oceniany za:
wypowiedzi ustne
prace pisemne (kartkówki -od klasy II).
prace z tekstem
praca na katechezie
Przygotowanie do katechezy – uczeń powinien mieć zeszyt, podręcznik oraz
zeszyt ćwiczeń, potrzebne przybory. Zeszyt ćwiczeń podlega ocenianiu.
Brak przygotowania będzie zaznaczony symbolem „minus”.
Oceny cząstkowe jak i śródroczne oraz końcoworoczne to oceny
1. Skala ocen /stopni/:
celujący - 6 - cel.
bardzo dobry - 5 - bdb.
dobry - 4 - db.
dostateczny - 3 - dst.
dopuszczający - 2 - dop.
niedostateczny - 1 - ndst..
Podczas zajęć z religii, uczniowie mogą otrzymać oceny zgodnie z
przedmiotowym systemem oceniania. Stosuje się oceny cyfrowe -1,2,3,4,5,6.
O ocenie za I i II semestr decyduje nauczyciel uczący.