Facebook
BIP

WSO 1 - 3

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA –

EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA

Szkoła Podstawowa nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Lipnie

 

Ocenianie w klasach I-III pełni funkcję kontrolną, informacyjną i motywacyjną. Oprócz tego ocena opisowa jest oceną klasyfikacyjną. Opis osiągnięć ucznia to kontrola spełnienia przez niego wymagań edukacyjnych, a zarazem informacja o tym dla ucznia i rodzica. Wszystkie wymagania są sprawdzane i oceniane na bieżąco w różnych formach aktywności.

W edukacji wczesnoszkolnej obowiązującym sposobem oceniania jest ocena opisowa.

W klasach 1-3 wyróżniamy trzy rodzaje oceniania dziecka:

  1. Bieżące - odbywa się każdego dnia w trakcie zajęć szkolnych. Polega na stałym informowaniu ucznia o jego zachowaniu i postępach.
  2. Semestralne (śródroczne) - klasyfikowanie śródroczne zawiera informacje dotyczące osiągnięć ucznia w I semestrze nauki oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężeniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień, a także zalecenia umożliwiające mu lepszy rozwój i opanowanie programu;
  3. Końcoworoczne  - roczna ocena opisowa z zajęć edukacyjnych uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego.

Ocena z religii wystawiana jest za pomocą stopni od 1 do 6 . Umieszczana jest na świadectwie szkolnym bezpośrednio po ocenie ze sprawowania. Ocena z religii nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy. Jeśli uczeń nie uczestniczył w zajęciach z religii, na świadectwie szkolnym w miejscu przeznaczonym na ocenę z przedmiotu, należy wstawić kreskę, bez jakichkolwiek dodatkowych adnotacji.

 

Metody, narzędzia sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów w klasach I – III:

 

METODY / NARZĘDZIA

USTNE

PISEMNE

OPARTE NA OBSERWACJI

1.Rozmowy: swobodne, naprowadzane, kierowane.

2.Opowiadanie.

3.Czytanie.

4.Recytacja.

1. Kartkówki.

2. Testy.

3. Dyktanda.

4. Prace pisemne (teksty

 z lukami, rozsypanki zdaniowe i wyrazowe,

prace twórcze).

1.Prace plastyczne oraz techniczne.

2.Inscenizacje, zabawy dramowe.

3. Zabawy ruchowe.

 

Postępy i osiągnięcia uczniów nauczyciel zapisuje systematycznie w dzienniku szkolnym,

 w postaci punktów, w skali 1– 6.

 

6 punktów - otrzymuje uczeń, który:

  • świetnie opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności czasami wykraczający poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie rozwija własne uzdolnienia;
  • biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu  problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy;
  • osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych.

 

5 punktów - otrzymuje uczeń, który:

  • opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie;
  • sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązania zadań i problemów w nowych sytuacjach.

 

4 punkty - otrzymuje uczeń, który:

  • prawie opanował wiadomości i umiejętności określone w programie nauczania w danej klasie (na ogół potrafisz, czasami popełniasz drobne błędy);
  • poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne.

 

3 punkty - otrzymuje uczeń, który:

  • częściowo opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie, wymaga wielu ćwiczeń;
  • rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności.

 

2 punkty - otrzymuje uczeń, który:

  • ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania, które nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia minimalnej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki;
  • rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności, najczęściej z pomocą nauczyciela.

 

1 punkt - otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania

w danej klasie;

  • nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim stopniu trudności,

 nawet z pomocą nauczyciela.

 

Odpowiedniki punktów:

„Wspaniale” - 6 punktów

„Bardzo dobrze” - 5 punktów

„Ładnie” - 4 punkty

„Postaraj się” - 3 punkty

„Pomyśl” - 2 punkty

„Pracuj więcej” - 1 punkt

 

Progi procentowe na poszczególne poziomy osiągnięć w sprawdzianach:

98% - 100% - 6 punktów

97,99% - 88% - 5 punktów

87,99% - 71% - 4 punkty

70,99% - 51% - 3 punkty

50,99% - 31% - 2 punkty

30,99% - 0% - 1 punkt

 

 

Wymagania wobec uczniów klasy I z uwzględnieniem treści

nowej podstawy programowej

 

 

EDUKACJA POLONISTYCZNA

MÓWIENIE

Uczeń po klasie 1:

  • wypowiada się poprawnie pod względem artykulacji;
  • stara się swobodnie wypowiadać na różne tematy poprawnie skonstruowanymi zadaniami pojedynczymi;
  • uczestniczy w rozmowach na tematy związane z życiem rodzinnym i szkolnym;
  • potrafi wypowiadać się na temat omawianego tekstu literackiego;
  • stara się w zrozumiały sposób wyrażać swoje potrzeby, odczucia lub spostrzeżenia;
  • potrafi omówić ilustrację do omawianego tekstu;
  • poprawnie zadaje pytania;
  • potrafi odpowiadać na zadane pytania;
  • opowiada historyjki obrazkowe, ustala kolejność wydarzeń;
  • dzieli się wrażeniami z przeczytanych lektur;
  • formułuje proste życzenia i zaproszenia;
  • bierze udział w scenkach dramowych i autoprezentacjach;
  • poszerza zasób słownictwa oraz struktur językowych, wykorzystując omawiane treści;
  • stara się dbać o kulturę wypowiedzi: bezpośrednio zwraca się do rozmówcy, mówi na temat, zadaje pytania;
  • stosuje grzecznościowe formy wypowiedzi;
  • mówi teksty z pamięci.

 

SŁUCHANIE

Uczeń po klasie 1:

  • słucha ze zrozumieniem prostych poleceń;
  • wykonuje proste polecenia wypowiedziane przez nauczyciela lub kolegów;
  • słucha ze zrozumieniem prostych zagadek, krótkich tekstów piosenek;
  • uczestniczy w rozmowach, nie przerywa wypowiedzi innych, stara się wysłuchać kolegów.
  •  

PISANIE

Uczeń po klasie 1:

  • kreśli i odwzorowuje wzory literopodobne;
  • zna i odróżnia wszystkie wprowadzone litery alfabetu, potrafi kształtnie zapisać je w izolacji;
  • w poprawny sposób łączy poznane litery;
  • przepisuje bezbłędnie litery;
  • pisze w czytelny sposób proste wyrazy;
  • stara się zapisywać w czytelny sposób kilkusylabowe wyrazy;
  • przepisuje bezbłędnie proste zdania;
  • uzupełnia zdania z lukami;
  • zapisuje proste wyrazy ze słuchu;
  • stara się zapisywać proste zdania ze słuchu;
  • stara się pisać estetycznie.

 

CZYTANIE I OPRACOWYWANIE TEKSTÓW

Uczeń po klasie 1:

  • omawiany tekst odczytuje poprawnie i wyrazami;
  • nowy tekst odczytuje poprawnie, sylabami i w miarę możliwości wyrazami;
  • czyta i rozumie teksty odpowiednie dla jego wieku;
  • odpowiada na proste pytania dotyczące przeczytanego tekstu;
  • analizuje pod kierunkiem nauczyciela utwory dla dzieci: wyróżnia bohaterów i ocenia ich postępowanie;
  • w sposób ekspresywny wyraża treści przeczytanego lub wysłuchanego utworu (mimiką, gestem, plastycznym działaniem lub ruchem);
  • przejawia wrażliwość estetyczną i rozszerza zasób słownictwa poprzez kontakt z dziełami literackimi;
  • zna różne teksty literackie: wiersze, opowiadania, legendy;
  • przejawia potrzebę kontaktu z literaturą i sztuką dla dzieci;
  • pod kierunkiem nauczyciela korzysta z podręczników;

 

GRAMATYKA

Uczeń po klasie 1:

  • poprawnie dzieli wyrazy na głoski, stara się poprawnie wyróżnić i nazywać głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie;
  • rozróżnia samogłoski i spółgłoski;
  • określa liczbę sylab w wyrazie: wyróżnia sylaby w nagłosie, śródgłosie i wygłosie, zapisuje sylaby w prostych wyrazach, układa wyrazy z rozsypanki sylabowej;
  • wskazuje różnicę między głoską a literą;
  • zna pojęcie „dwuznak”;
  • liczy głoski i litery w prostych wyrazach;
  • podaje liczbę wyrazów w zdaniu;
  • układa zdania: o wskazanej liczbie wyrazów, z rozsypanki wyrazowej, do ilustracji;
  • rozróżnia zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące.

 

ORTOGRAFIA I INTERPUNKCJA

Uczeń po klasie 1:

  • rozumie, odróżnia i wskazuje podobieństwa w zapisywaniu: „rz”–„ż”, „ó”,–„u”, „ch”–„h”;
  • rozpoznaje rodzaje zdań;
  • rozróżnia znaki interpunkcyjne: kropkę, znak zapytania, wykrzyknik;
  • potrafi zakończyć zdania odpowiednio do celu wypowiedzi: stawia kropkę na końcu zdania oznajmującego, stawia znak zapytania na końcu zdania pytającego, stawia wykrzyknik na końcu zdania rozkazującego;
  • zapisuje wielką literą: początek zdania, imiona i nazwiska, nazwy miast;
  • wie, co to jest alfabet;
  • dba o poprawność ortograficzną w zapisie podstawowych wyrazów.

 

EDUKACJA SPOŁECZNO –PRZYRODNICZA

Uczeń po klasie 1:

  • rozpoznaje rośliny charakterystyczne dla parku, lasu, pola, sadu i ogrodu;
  • prowadzi proste uprawy;
  • zna warunki konieczne do rozwoju roślin;
  • dokonuje obserwacji i przeprowadza proste doświadczenia przyrodnicze;
  • jest świadomy ,że nie każde rośliny są przyjazne dla człowieka;
  • rozpoznaje zwierzęta charakterystyczne dla parku, lasu, pola, sadu i ogrodu;
  • prowadzi proste hodowle;
  • zna warunki konieczne do rozwoju zwierząt w szkolnych hodowlach;
  • wie, jakie korzyści przynoszą zwierzęta w przyrodzie (owady jako sprzymierzeńcy, owady jako szkodniki, rola dżdżownicy);
  • wie, w jaki sposób zwierzęta przystosowują się do zimy (odlatują do ciepłych krajów, przylatują do Polski, zapadają w sen zimowy);
  • stara się pomagać zwierzętom przetrwać zimę, wie jak należy pomagać zwierzętom przetrwać upalne lato;
  • jest świadomy, że chore, dzikie zwierzęta są zagrożeniem dla człowieka;
  • wie, że trzeba segregować śmieci;
  • potrafi właściwie zachować się w lesie, parku (zachowuje ciszę, szanuje rośliny, nie śmieci);
  • podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody;
  • wymienia zjawiska atmosferyczne w danych porach roku;
  • ubiera się zgodnie z panującą pogodą;
  • dokonuje prostych obserwacji pogodowych;
  • rozróżnia i nazywa podstawowe znaki drogowe;
  • zachowuje bezpieczeństwo, przechodząc przez ulicę;
  • zna zasady zdrowego żywienia i stara się je stosować;
  • uczestniczy w życiu klasy (współpracuje z innymi w czasie nauki szkolnej, współpracuje z innymi w czasie zabawy), wie, że nie wolno krzywdzić słabszych, stara się być sprawiedliwym i prawdomównym, szanuje cudzą własność, przestrzega reguł w społeczności rówieśniczej,
  • wie, co to znaczy być dobrym kolegą;
  • potrafi zachować się w miejscu publicznym: w pomieszczeniach szkolnych, w kinie, teatrze;
  • nazywa relacje między najbliższymi;
  • pamięta numery telefonów alarmowych;
  • zna i szanuje symbole narodowe: flagę, godło, hymn Polski;
  • wie, co to jest Unia Europejska, poznaje jej flagę.

 

EDUKACJA PLASTYCZNO-TECHNICZNA

Uczeń po klasie 1:

  • rysuje, maluje, wykleja, lepi, wykorzystując różne kształty, barwy, faktury;
  • wykonuje ilustracje do opowiadań, baśni, muzyki, sytuacji realnych i zmyślonych;
  • dostrzega w układach przedmiotów rytm i stosuje go w swoich pracach;
  • rozpoznaje i nazywa podstawowe narzędzia i materiały związane z omawianymi dziedzinami sztuki (pędzel, farba);
  • potrafi składać i zaginać papier;
  • instruowany przez nauczyciela, wykonuje proste formy przestrzenne (np. wiatraczek i zna zasadę jego działania);
  • potrafi obrysować szablon, ciąć nożyczkami po linii prostej, łączyć papier za pomocą kleju;
  • buduje z klocków konstrukcje rzeczywiste i wymyślone;
  • stara się utrzymywać porządek w miejscu pracy, potrafi po sobie posprzątać;
  • uczy się bezpiecznie włączać i wyłączać urządzenia elektryczne (np. suszarka do włosów).

 

EDUKACJA MUZYCZNA

Uczeń po klasie 1:

  • zna piosenki nauczone ze słuchu;
  • realizuje proste rytmy;
  • reaguje na zmiany tempa, dynamikę, akcent;
  • realizuje ruchem tańce, zabawy, improwizuje;
  • realizuje rytmy na instrumentach perkusyjnych;
  • wykonuje prosty akompaniament do piosenki;
  • rozpoznaje melodie i rytm;
  • określa charakter i nastrój utworów, nazywa przynajmniej jeden poznany instrument;
  • potrafi w słuchanej muzyce określić różnice i podobieństwa.

 

EDUKACJA MATEMATYCZNA

Uczeń po klasie 1:

  • orientuje się w przestrzeni, poprawnie używając określeń: „bliżej”, „dalej”, „wewnątrz”, „na zewnątrz”, „strona prawa”, „strona lewa”, „na prawo”, „na lewo”, „na skos”, „na”, „nad”, „pod”, „obok”;
  • rysuje regularne wzory i szlaczki po śladzie;
  • zauważa i rysuje figury w pomniejszeniu i powiększeniu, dostrzega symetrię;
  • klasyfikuje przedmioty ze względu na jedną i dwie cechy;
  • ustala równoliczność porównywanych zbiorów bez przeliczania elementów;
  • określa warunki dla grup przedmiotów, wyodrębnia podgrupy;
  • odczytuje i zapisuje liczby od 0 do 20;
  • liczy w przód i w tył po jeden w zakresie 20;
  • porównuje liczby w zakresie 20, używając określeń: „większa”, „mniejsza”, „równa”, stosuje znaki: =, <, >;
  • numeruje piętra, ludzi w kolejce, rzędy, wagony w pociągu, przedmioty ustawione w szeregu (rozumie porządkowy aspekt liczby);
  • dodaje i odejmuje liczby w zakresie 20;
  • wie, że dodawanie i odejmowanie to działania odwrotne (sprawdza wynik dodawania za pomocą odejmowania i odwrotnie);
  • stosuje przemienność dodawania (wie, że kolejność dodawania składników nie ma wpływu na wynik);
  • rozwiązuje jednodziałaniowe zadania z treścią, wspomagane konkretami lub rysunkami;
  • rysuje ilustracje do zadań z treścią;
  • układa pytania do treści zadań;
  • rozpoznaje podstawowe figury geometryczne: koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt;
  • mierzy długość przedmiotów za pomocą linijki, określa miarę w centymetrach;
  • porównuje długości, używając określeń: „dłuższy”, „krótszy”, „wyższy”, „niższy”;
  • waży przedmioty, ciężar wyraża w kilogramach;
  • porównuje wagę przedmiotu, używając określeń: „cięższy”, „lżejszy”, „waży tyle samo”;
  • odmierza płyny szklankami, objętość wyraża w litrach;
  • rozpoznaje monety o wartości: 1 złoty, 2 złote, 5 złotych oraz banknoty: 10 złotych,20
  •  
  • zna wartość pieniędzy, potrafi dobierać monety o niższym nominale, aby stanowiły wartość monety lub banknotu, potrafi wybrać monety, którymi może zapłacić za dany produkt, porównuje wartości monet i banknotów;
  • zna nazwy pór roku, miesięcy, dni tygodnia i potrafi je zapisywać;
  • odczytuje i zaznacza pełne godziny na zegarze w systemie dwunastogodzinnym.

 

ZAJĘCIA KOMPUTEROWE

Uczeń po klasie 1:

  • wie, jak wygląda komputer, monitor, klawiatura, mysz;
  • z pomocą nauczyciela potrafi uruchomić program;
  • wie, jak należy siedzieć przy komputerze (odpowiednia postawa, zachowanie odpowiedniej odległości od monitora);
  • wie, że nie można zbyt długo korzystać z komputera.

 

WYCHOWANIE FIZYCZNE

Uczeń po klasie 1:

  • maszeruje, przechodzi z chodu do biegu, zwalnia i przyspiesza bieg, biegnie na sygnał ze startu wysokiego;
  • podskakuje, skacze obunóż, jednonóż przez niskie przeszkody (np. przez woreczek);
  • dba o prawidłową postawę w chodzie, biegu, siedząc w ławce szkolnej;
  • potrafi przejść po narysowanej linii;
  • stopniowo zapoznaje się z określeniami: „siad skrzyżny”, „skłon”, „przysiad”, „leżenie na plecach”, „leżenie na brzuchu”;
  • chwyta piłkę, rzuca nią do celu i na odległość, toczy po podłodze, próbuje kozłować;
  • chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych, rozumie proste reguły i potrafi się podporządkować decyzjom sędziego;
  • wie, że ma wpływ na swoje zdrowie (stosowny ubiór, aktywność fizyczna, właściwe odżywianie się oraz przestrzeganie higieny);
  • wie, że nie może samodzielnie zażywać leków, ani żadnych nieznanych substancji.

 

Wymagania wobec uczniów klasy II z uwzględnieniem treści

nowej podstawy programowej

 

Edukacja polonistyczna:

Uczeń po klasie II:

Mówienie i słuchanie:

  • mówi zrozumiale, wymawiając słowa wyraziście i poprawnie,
  • umie przyjąć w rozmowie rolę słuchacza i osoby zabierającej głos,
  • uczestniczy w rozmowie na określony temat (np. na temat tekstu, świąt, bieżących spraw klasowych i szkolnych, zjawisk przyrody, własnych przeżyć, wykonanych prac plastycznych itd.),
  • wypowiada się samodzielnie na różne tematy,
  • zadaje pytania kolegom i nauczycielowi,
  • prosi o wyjaśnienie znaczenia wyrazów, poleceń lub niezrozumiałego fragmentu tekstu,
  • słowem, zdaniem odpowiada na pytania nauczyciela, kolegów,
  • wypowiada się na temat wysłuchanego (przeczytanego) tekstu, oglądanej historyjki obrazkowej, przedmiotu, ilustracji, filmu itp. (opowiadając, opisując),
  • okazuje zainteresowanie wypowiedziami kolegów i nauczycieli,
  • słucha i rozumie tekst mówiony, czytany lub odtwarzany z nagrania,
  • tworzy swą wypowiedź w formie kilkuzdaniowego, spójnego tekstu,
  • uczestniczy w zabawie teatralnej, ilustruje mimiką, gestem, ruchem zachowania bohatera literackiego,
  • rozumie umowne znaczenie rekwizytu i umie posłużyć się nim w odgrywanej scence.

Czytanie i korzystanie z informacji:

  • rozpoznaje litery i łączy je z odpowiednimi głoskami,
  • wyróżnia i poprawnie artykułuje głoski odpowiadające poszczególnym literom,
  • porównuje liczbę głosek i liter w wyrazach,
  • czyta teksty drukowane i pisane,
  • czyta głośno i poprawnie, płynnie i wyraziście,
  • czyta cicho ze zrozumieniem,
  • czyta teksty znane i nowo poznane,
  • rozumie znaczenie czytanych wyrazów, zwrotów, zdań, rozumie sens całego tekstu,
  • czyta ze zrozumieniem komunikaty, polecenia w podręczniku, plany działania,
  • szuka informacji w encyklopediach, słownikach,
  • ustala kolejność zdarzeń w tekście, wyszukuje fragmenty tekstu potrzebne do tematu,
  • ocenia zdarzenia i postać bohatera,
  • porównuje zdarzenia fikcyjne z własnymi doświadczeniami,
  • samodzielnie czyta wybrane przez siebie książki i czasopisma,
  • rozpoznaje niektóre rytmicznie powtarzające się elementy wiersza, np. rym, wers, strofę, refren.

Pisanie:

  • zapisuje litery małe i wielkie, odtwarza odpowiednio ich kształty,
  • tworzy wyrazy z rozsypanki literowej, sylabowej,
  • zapisuje wyrazy i zdania,
  • pisze czytelnie, poprawnie łącząc litery,
  • przepisuje poprawnie wyrazy, zdania, fragmenty tekstów,
  • prawidłowo rozmieszcza pisany tekst na kartce,
  • podpisuje własne ilustracje i historyjki obrazkowe w książce,
  • pisze z pamięci i ze słuchu wyrazy i krótkie teksty,
  • rozwija zdanie nierozwinięte,
  • redaguje pisemne odpowiedzi na pytania do tekstu,
  • potrafi tworzyć własne teksty, zapisując swoje myśli w formie zdań,
  • układa samodzielnie wypowiedź na określony temat i zapisuje ją,
  • układa i zapisuje plan opowiadania, plan pracy.

Elementy gramatyki i ortografii:

  • rozpoznaje zdania w mowie i tekście pisanym,
  • wyróżnia wyrazy w zdaniach,
  • stosuje wielką literę na początku zdania, kropkę, pytajnik, wykrzyknik na końcu zdania,
  • rozpoznaje zdania pojedyncze oznajmujące i pytające,
  • rozwija zdania,
  • w pisowni imion, nazwisk, nazw geograficznych stosuje wielką literę,
  • dzieli wyrazy na głoski i sylaby,
  • rozpoznaje i nazywa samogłoski i spółgłoski,
  • zna głoski oznaczone dwiema literami,
  • pisze poprawnie wyrazy ze spółgłoskami miękkimi, w których miękkość oznaczona jest literą i lub znakiem diakrytycznym,
  • pisze poprawnie wyrazy z ą i ę o pisowni zgodnej z wymową,
  • pisze poprawnie wyrazy, w których spółgłoska miękka traci dźwięczność na końcu wyrazu,
  • pisze wyrazy z ó i rz wymiennym w zakresie opracowanego słownictwa,
  • pisze poznane wyrazy poprawnie pod względem ortograficznym,
  • porządkuje wyrazy alfabetycznie według pierwszej, pierwszej i drugiej litery,
  • pisze i odczytuje pospolite skróty spotykane w otoczeniu dziecka,
  • wyszukuje wyrazy bliskoznaczne i zastępuje nimi powtarzające się wyrazy,
  • grupuje wyrazy będące nazwami osób, rzeczy, przedmiotów, zwierząt i roślin, wyrazy oznaczające czynności, wyrazy oznaczające cechy przedmiotów, osób,
  • wyjaśnia wyrazy i zwroty spotykane w słuchanych i czytanych tekstach.

 

EDUKACJA SPOŁECZNA

Uczeń po klasie II:

  • zna i respektuje prawa i obowiązki ucznia, w tym zasady bycia dobrym kolegą,
  • uczestniczy w szkolnych wydarzeniach, na miarę swych możliwości,
  • odróżnia dobro od zła; stara się być sprawiedliwym i prawdomównym,
  • wie, jak zachować się w szkole i jakie są obowiązki ucznia,
  • zastanawia się nad mocnymi i słabymi cechami swojego charakteru, dokonuje samooceny,
  • rozumie pojęcia: rodzina, rodzice, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki,
  • identyfikuje się ze swoją rodziną,
  • podejmuje obowiązki domowe i rzetelnie je wypełnia,
  • rozumie, co to jest sytuacja ekonomiczna rodziny i wie, że trzeba do niej
  • dostosowywać swe oczekiwania,
  • pomaga potrzebującym,
  • wie, jak zachować się w stosunku do dorosłych i rówieśników (stosuje formy grzecznościowe),
  • rozumie potrzebę utrzymywania dobrych relacji z innymi ludźmi; jest chętny do pomocy,
  • zna zawody, jakie wykonują dorośli w jego otoczeniu,
  • potrafi opowiedzieć o pracy ludzi w poznanych zawodach; wie, czym zajmują się
  • osoby pracujące w danym zawodzie,
  • wie, że każda praca jest ważna i potrzebna; wie, że należy szanować pracę każdego człowieka,
  • rozumie pojęcia: miejscowość, województwo, kraj,
  • zna nazwy kilku miast i wsi położonych najbliżej swojej miejscowości,
  • potrafi określić krajobraz swojej okolicy,
  • określa swą przynależność narodową,
  • zna nazwy kolejnych stolic Polski,
  • zna symbole narodowe (nazwę kraju, barwy narodowe, hymn, godło),
  • zna nazwy wybranych krajów należących do Unii Europejskiej,
  • rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej,
  • szanuje odmienność każdego człowieka,
  • rozumie, że ludzie mają te same prawa niezależnie od wyglądu czy koloru skóry,
  • dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych (w miarę możliwości),
  • potrafi zawiadomić dorosłych o wypadku,
  • zna ogólnopolskie numery alarmowe.

 

EDUKACJA PRZYRODNICZA

Uczeń po klasie II:

  • przeprowadza proste doświadczenia przyrodnicze,
  • potrafi obserwować i wiązać przyczynę ze skutkiem,
  • wyciąga wnioski z prowadzonych obserwacji,
  • potrafi opisać życie roślin i zwierząt w poznanych ekosystemach: w lesie, na polu, na łące, w ogrodzie, w sadzie, nad wodą, w parku,
  • rozpoznaje drzewa, krzewy i rośliny zielne rosnące w parku, wokół szkoły, wokół domu, w lesie, na łące, na polu,
  • zna czynniki warunkujące rozwój roślin,
  • umie pielęgnować rośliny ozdobne,
  • potrafi wymienić nadziemne i podziemne części roślin,
  • dostrzega związek między warunkami życia a rozwojem rośliny,
  • zna nazwy niektórych owoców, drzew i krzewów uprawianych w sadach,
  • zna nazwy wybranych warzyw uprawianych w Polsce oraz niektóre sposoby
  • przechowywania i przetwarzania warzyw i owoców,
  • potrafi wymienić nazwy niektórych zwierząt żyjących w ogrodzie, w parku, w lesie, na polu, na łące, w wodzie,
  • wie, jak opiekować się zwierzętami,
  • umie wymienić nazwy zwierząt hodowanych w Polsce,
  • zna nazwy zwierząt żyjących w różnych częściach świata,
  • nazywa i wskazuje części ciała,
  • zna nazwy poszczególnych pór roku, potrafi je scharakteryzować,
  • rozumie konieczność ochrony środowiska naturalnego przez człowieka,
  • wie, jakie znaczenie dla życia ludzi, zwierząt i roślin ma powietrze, woda, słońce,
  • wie, jakie bogactwa naturalne kryje w swoim wnętrzu ziemia; wie jak powstały złoża węgla i soli,
  • zna stany skupienia wody,
  • wie, na czym polega krążenie wody w przyrodzie,
  • wie, jak człowiek wykorzystuje wodę,
  • wie, jakie są elementy pogody,
  • potrafi w znanej sobie okolicy wskazać wschód, zachód, północ, południe,
  • umie wskazać główne kierunki na mapie Polski,
  • potrafi wskazać na mapie granice Polski,
  • dba o higienę osobistą, umie się odpowiednio ubrać w zależności od pory roku i komunikatu o pogodzie,
  • wie, co powinien jeść, aby być zdrowym,
  • rozumie, jakie zagrożenia niosą ze sobą takie zjawiska, jak: burza, huragan, śnieżyca, lawina; wie, jak trzeba zachować się w takich sytuacjach.

EDUKACJA MATEMATYCZNA

Uczeń po klasie II:

  • określa swoje położenie w przestrzeni, położenie przedmiotu względem obserwatora i względem drugiego przedmiotu,
  • poprawnie i ze zrozumieniem używa wyrazów typu: za, przed, do przodu, do tyłu, na prawo, na lewo itp.,
  • potrafi uporządkować przedmioty według obranej cechy wielkościowej,
  • grupuje przedmioty według wyróżnionej cechy (cech),
  • tworzy zbiór przedmiotów spełniających podany warunek,
  • ustala liczebność danego zbioru przedmiotów,
  • wskazuje zbiory równoliczne i nierównoliczne,
  • rysuje figury symetryczne, uzupełnia elementy rysunku,
  • kontynuuje regularność w prostych motywach, szlaczkach, rozetach, mandalach,
  • umie posługiwać się w praktyce pojęciem liczby we wszystkich jej aspektach,
  • rozkłada liczby na składniki,
  • liczy w zakresie 100 według podanego wzoru,
  • wskazuje miejsce liczby w ciągu liczbowym,
  • potrafi porównywać liczby słownie i z użyciem znaków: <, >, =,
  • potrafi porównywać poprzez szacowanie,
  • rozumie pojęcia: mniej, więcej, tyle samo,
  • poznaje cztery podstawowe działania arytmetyczne, potrafi je zapisać za pomocą cyfr i znaków matematycznych – nabywa biegłości w dodawaniu, odejmowaniu liczb w zakresie 100,
  • wie, jaka jest rola zera w wymienionych działaniach,
  • sprawdza odejmowanie za pomocą dodawania,
  • wie, jaka jest rola zera i liczby jeden w działaniach arytmetycznych,
  • podaje z pamięci iloczyny i ilorazy w zakresie tabliczki mnożenia do 50,
  • umie rozwiązywać proste równania z jedną niewiadomą w postaci okienka,
  • potrafi rozwiązywać zadania proste standardowe i niestandardowe,
  • potrafi analizować treść zadań tekstowych,
  • potrafi układać zadania tekstowe do sytuacji konkretnej, ilustracji, formuły matematycznej oraz je przekształcać,
  • wykonuje obliczenia pieniężne,
  • rozumie znaczenie pojęć: cena, wartość, ilość,
  • zna podstawowe jednostki długości i ich skróty,
  • potrafi zapisać wynik pomiaru,
  • zna podstawowe jednostki masy,
  • potrafi posługiwać się wagą, zapisuje wynik ważenia,
  • zna podstawowe jednostki pojemności,
  • odczytuje i zapisuje temperaturę,
  • potrafi odczytać wskazania termometru
  • zna nazwy i kolejność dni tygodnia, nazwy miesięcy, pór roku – poda liczbę dni w danym miesiącu; potrafi zapisać i odczytać daty,
  • wykona proste obliczenia kalendarzowe,
  • określa czas zegarowy: potrafi odczytać wskazania czasu na różnych zegarach,
  • zna jednostki czasu zegarowego,
  • wykonuje proste obliczenia zegarowe,
  • rozpoznaje i nazywa koła, prostokąty, kwadraty, trójkąty,
  • potrafi mierzyć odcinki,
  • rysuje odcinki o podanej długości.

 

EDUKACJA TECHNICZNA

Uczeń po klasie II:

 Zna środowisko techniczne:

 

▪ orientuje się w sposobach wytwarzania przedmiotów codziennego użytku

(,,Jak to zrobiono?''): meble, domy, samochody, sprzęt gospodarstwa domowego.

▪ rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń: transportowych (samochody, statki,

samoloty), wytwórczych (narzędzia, przyrządy), informatycznych (komputer,

laptop, telefon komórkowy); orientuje się w rodzajach budowli,

▪ określa wartość urządzeń technicznych z punktu widzenia cech użytkowych

(łatwa lub trudna obsługa), ekonomicznych (tanie lub drogie w zakupie                                                   i użytkowaniu), estetycznych;

 a) rozumie potrzebę organizowania działania technicznego: pracy indywidualnej                              i zespołowej;

b)posiada umiejętności:

▪ odmierzania potrzebnej ilości materiału,

▪ cięcia papieru, tektury itp.,

 

 Dba o bezpieczeństwo własne i innych:

▪ utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy,

▪ właściwie używa narzędzi i urządzeń technicznych,

▪ wie, jak należy bezpiecznie poruszać się po drogach (w tym na rowerze) i

korzystać ze środków komunikacji; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji

wypadku.

 

EDUKACJA PLASTYCZNA

Uczeń po klasie II:

  • wykonuje prace plastyczne na określony temat, z wyobraźni, na podstawie przeżyć, doświadczeń, obserwacji, treści utworów literackich, teatralnych, muzycznych itd.,
  • wyróżnia cechy postaci ludzkiej, zwierzęcej, roślin oraz przedmiotów,
  • wie, że linia jest elementem każdego dzieła plastycznego, zna jej rolę w rysunku i malarstwie,
  • obrysowuje linią szablony, zakreskowuje powierzchnie konturów,
  • posługuje się plamą jako środkiem wypowiedzi plastycznej,
  • zna barwy podstawowe i pochodne,
  • tworzy różne kombinacje kolorów; wie, jak łączyć barwy, by otrzymać dużą gamę kolorów,
  • doborem barw przedstawia nastrój swojej pracy plastycznej,
  • nazywa faktury materiałów wykorzystywanych w swoich pracach,
  • zagospodarowuje całą kartkę papieru,
  • zachowuje proporcje postaci, przedmiotów, obiektów,
  • potrafi przedstawić środkami plastycznymi ciekawy układ kompozycyjny,
  • zna niektóre techniki malarskie i potrafi się nimi posłużyć (malowanie, rysowanie, wydzieranie, wycinanie itp.),
  • modeluje w plastelinie,
  • projektuje różne formy użytkowe na potrzeby swoje, kolegów oraz upominki,
  • zna niektóre właściwości materiałów (papierniczych, tekstylnych, metalowych, plastikowych) wykorzystywanych w pracach,
  • składa, zgina, formuje papier (origami),
  • zna zawody związane ze sztuką: malarz, rzeźbiarz, architekt, scenograf, grafik, fotograf, projektant, twórca ludowy oraz nazywa ich wytwory,
  • wie, co może być tematyką martwej natury, pejzażów, portretów,
  • rozumie znaczenie terminów: zabytek, pomnik,
  • dostrzega różnice między płaską formą – rysunkiem a przestrzenną – rzeźbą

 

EDUKACJA MUZYCZNA

Uczeń po klasie II:

  1. w zakresie odbioru muzyki:

 a) zna i stosuje następujące rodzaje aktywności muzycznej:

▪ śpiewa w zespole poznane piosenki, śpiewa z pamięci hymn narodowy,

▪ gra na instrumentach perkusyjnych (proste rytmy i wzory rytmiczne) oraz

melodycznych (proste melodie i akompaniamenty),

▪ realizuje gestem oraz ruchem proste rytmy i wzory rytmiczne; reaguje ruchem

na puls rytmiczny i jego zmiany, zmiany tempa i dynamiki (maszeruje, biega,

podskakuje

▪ tańczy podstawowe kroki;

 b) rozróżnia podstawowe elementy muzyki (melodia, rytm, wysokość dźwięku,

akompaniament, tempo, dynamika) i znaki notacji muzycznej (wyraża ruchowo czas

trwania wartości rytmicznych, nut i pauz);

 c) aktywnie słucha muzyki i określa jej cechy; rozróżnia i wyraża środkami

pozamuzycznymi charakter emocjonalny muzyki, rozpoznaje utwory wykonane: solo,

zespołowo, na chór i orkiestrę; rozpoznaje podstawowe formy muzyczne – AB, ABA

(wskazuje ruchem lub gestem ich kolejne części);

 2) w zakresie tworzenia muzyki:

▪ tworzy proste ilustracje dźwiękowe do tekstów i obrazów oraz improwizacje

ruchowe do muzyki,

▪ improwizuje głosem i na instrumentach według ustalonych zasad,

▪ wykonuje proste utwory, interpretuje je zgodnie z ich rodzajem i funkcją.

 

WYCHOWANIE FIZYCZNE

Uczeń po klasie II:

  • potrafi prawidłowo przyjąć pozycje wyjściowe do ćwiczeń: postawę zasadniczą, stanie jednonóż,
  • siady (krzyżny, klęczny, prosty, rozkroczny, skulny), klęki (prosty, podparty), leżenie (przodem, tyłem, przewrotne, przerzutne), podpory (przodem, tyłem, przysiad podparty),
  • rozumie i prawidłowo wykonuje ustawienie w rozsypce, w szeregu, w dwuszeregu, w rzędzie, w dwurzędzie, na obwodzie koła,
  • potrafi maszerować w parach i rzędem,
  • potrafi prawidłowo powtórzyć ćwiczenia kształtujące bez przyborów,
  • w ćwiczeniach z przyborami wykorzystuje przybory typowe i nietypowe zgodnie z ich przeznaczeniem,
  • zna ćwiczenia wspierające kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała,
  • przestrzega zasady przyjmowania prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń, zabawy i pracy,
  • potrafi wykonać skok w dal z miejsca i sposobem naturalnym, skoki nad niskimi przeszkodami oraz skoki przez skakankę,
  • wspina się na drabinki i inne niskie przeszkody,
  • potrafi przejść po listwie odwróconej ławeczki gimnastycznej, wykonując dodatkowe ćwiczenie (np. przysiad, obrót, skłon),
  • pokonuje naturalne tory przeszkód oraz tworzone według pomysłów nauczyciela,
  • przestrzega zasad bezpiecznej zabawy w różnych warunkach: w szkole, w domu, na placu zabaw, na śniegu i lodzie,
  • zna zasady bezpiecznego korzystania z przyborów i przyrządów gimnastycznych,
  • wybiera bezpieczne miejsce do ćwiczeń oraz zabaw ruchowych na świeżym powietrzu.
  • zna różne ustawienia do gier i zabaw ruchowych,
  • zna reguły poznanych gier i zabaw ruchowych i przestrzega ich.
  • zna i przestrzega podstawowych przepisów obowiązujących w minigrach sportowych, rozróżnia piłki przeznaczone do tych gier (minisiatkówki, minikoszykówki, minipiłki nożnej),
  • potrafi wykonać podanie i chwyt piłki oburącz oraz jednorącz w marszu i biegu ze zmianą kierunku ruchu,
  • potrafi wykonać improwizację ruchową przy muzyce,
  • zna i przestrzega zasad kulturalnego zachowania się w czasie zabaw tanecznych,
  • wie, jak zachować się w sytuacji zwycięstwa i porażki podczas rywalizacji indywidualnej i zespołowej,
  • wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy, a gdzie nie można i dlaczego,
  • zna zasady bezpiecznych zabaw,
  • zna zabawy, które można organizować w różnych porach roku,
  • wie, jak bezpiecznie wypoczywać w lesie, w górach, nad wodą, na wsi,
  • rozumie potrzebę aktywnego wypoczynku.

 

ZAJĘCIA KOMPUTEROWE

Uczeń po klasie II:

  • umie obsługiwać komputer,
  • posługuje się myszą i klawiaturą,
  • poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego,
  • posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania,
  • wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki, np. z gotowych figur,
  • zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, internetu,
  • ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu,
  • stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, internetu.

 

 

Wymagania wobec uczniów klasy III z uwzględnieniem treści

nowej podstawy programowej

 

 

EDUKACJA POLONISTYCZNA

MÓWIENIE

Uczeń po klasie 3:

  • wypowiada się w różnych formach, potrafi ułożyć kilkuzdaniową wypowiedź na dany temat;
  • dba o umiejętny dobór właściwych form komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych;
  • uczestniczy w rozmowach: prezentuje własne zdanie, potrafi je uzasadnić;
  • poszerza struktury składniowe oraz zakres słownictwa, wykorzystując omawiane treści nauczania;
  • nadaje tytuły ilustracjom do omawianych tekstów;
  • omawia i opowiada historyjki obrazkowe, analizuje postępowanie bohaterów i potrafi je ocenić;
  • samodzielnie opowiada przeczytane i wysłuchane teksty;
  • tworzy dialogi w scenkach dramowych i autoprezentacjach;
  • konstruuje własne wypowiedzi, biorąc udział w scenkach dramowych i autoprezentacjach;
  • odtwarza teksty z pamięci: wiersze, piosenki, fragmenty prozy, odpowiednio intonując i uwzględniając zasady interpunkcji;
  • stara się dbać o kulturę wypowiedzi: poprawnie artykułuje głoski, stosuje pauzy, właściwą intonację przy wypowiadaniu różnego rodzaju zdań.

SŁUCHANIE

Uczeń po klasie 3:

  • słucha ze zrozumieniem poleceń składających się ze zdań wielokrotnie złożonych;
  • uważnie słucha wypowiedzi innych i potrafi wykorzystać przekazane informacje;
  • wykonuje złożone polecenia wypowiedziane przez nauczyciela i kolegów;
  • słucha ze zrozumieniem i w skupieniu odpowiednich do wieku wierszy, opowiadań, piosenek i innych utworów literackich, w tym dłuższych fragmentów lektur (czytanych przez nauczyciela, słuchanych z płyty CD);
  • aktywnie uczestniczy w rozmowach, potrafi odnieść się do wypowiedzi innych.

PISANIE

Uczeń po klasie 3:

  • pisze czytelnie, kształtnie i płynnie;
  • przepisuje zdania złożone i dłuższe teksty;
  • poprawnie rozmieszcza tekst na stronie;
  • uzupełnia zdania z lukami;
  • poprawnie przepisuje ze słuchu i z pamięci zdania proste i złożone oraz krótkie teksty;
  • samodzielnie, poprawnie układa i zapisuje życzenia, zaproszenia, listy prywatne, krótkie opisy, krótkie opowiadania, kilkuzdaniowe wypowiedzi na dowolny temat (na podstawie opracowanych tekstów oraz twórcze);
  • stara się dbać o estetykę i poprawność graficzną pisma;
  • prawidłowo dobiera wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym i bliskoznacznym;
  • samodzielnie wykonuje pisemne zadania domowe.

CZYTANIE I OPRACOWYWANIE TEKSTÓW

Uczeń po klasie 3:

  • potrafi samodzielnie, wyraziście i z zachowaniem ekspresji czytać omawiany tekst;
  • potrafi samodzielnie, wyraziście i z zachowaniem ekspresji odczytać nowy tekst;
  • odnajduje w tekście informacje oraz fragmenty na określone tematy i wyciąga wnioski;
  • rozpoznaje w tekście literackie formy użytkowe: notatka do kroniki, list;
  • analizuje, pod kierunkiem nauczyciela, przeczytane utwory: wskazuje głównych i drugoplanowych bohaterów, dokonuje oceny ich postępowania, zaznacza wybrane fragmenty tekstu, układa dalszy ciąg wydarzeń;
  • czyta lektury wskazane przez nauczyciela;
  • zna różne teksty literackie: opowiadanie, baśń, legendę, wiersz, teksty popularnonaukowe, komiksy, kroniki;
  • przejawia wrażliwość estetyczną i rozszerza zasób słownictwa poprzez kontakt z dziełami literackimi;
  • w miarę możliwości korzysta ze zbiorów bibliotecznych (encyklopedii) i innych źródeł informacji (Internetu).

GRAMATYKA

Uczeń po klasie 3:

  • rozpoznaje i tworzy samodzielnie wszystkie rodzaje zdań;
  • dokonuje przekształceń zdań;
  • grupuje wyrazy według cech znaczeniowych: nazw osób, zwierząt, roślin i rzeczy;
  • odnajduje w zdaniu wyrazy określające czynności, wskazuje określenia rzeczownika;
  • dobiera słownictwo do podanego tematu;
  • potrafi rozwinąć zdanie.

ORTOGRAFIA I INTERPUNKCJA

Uczeń po klasie 3:

  • zapisuje wielką literą: nazwy popularnych zabytków, niektóre tytuły książek i czasopism, przydomki;
  • rozumie funkcję przecinka i stosuje go przy wyliczaniu;
  • zna zastosowanie dwukropka przy wyliczaniu;
  • dba o poprawność ortograficzną i interpunkcyjną podczas pisania ze słuchu oraz tekstów pisanych samodzielnie.

EDUKACJA PRZYRODNICZA I SPOŁECZNA

Uczeń po klasie 3:

  • potrafi opisać sposoby odżywiania się zwierząt;
  • wie, na czym polega praca: sadownika, rolnika, ogrodnika, pszczelarza;
  • rozumie komunikaty pogodowe podawane w środkach masowego przekazu;
  • wie, jakie spotyka się zagrożenia wynikające z działalności człowieka (palenie śmieci, wypalanie łąk, kłusownictwo, hałas);
  • rozumie, na czym polegają zagrożenia ze strony przyrody: (huragan, lawina, śnieżyca), wie, jak należy zachować się w takich sytuacjach;
  • umie wskazać, rozróżnić i nazwać charakterystyczne cechy krajobrazów Polski (krajobraz nadmorski, górski, nizinny) ;
  • potrafi wyjaśnić jak funkcjonuje przyroda w różnych porach roku;
  • wie, czym grozi spożycie lub dotknięcie roślin trujących;
  • umie opisać życie w ekosystemie pola i zbiorników wodnych ( wymienia nazwy podstawowych zwierząt i roślin wodnych, nazywa różne zbiorniki wodne, zna warunki życia organizmów w danym środowisku;
  • potrafi omówić znaczenie lasu dla człowieka;
  • wie, jaki jest wpływ przyrody nieożywionej ( skały i minerały: glina, węgiel, sól) na życie ludzi, zwierząt i roślin.

W klasie 3 kontynuuje się doskonalenie umiejętności społecznych oraz uczeń po klasie 3:

  • aktywnie uczestniczy w życiu szkoły, zna jej tradycje, wie co to jest sztandar szkoły, stara się uczestniczyć w szkolnych uroczystościach;
  • szanuje symbole narodowe, zna ważniejsze wydarzenia historyczne, potrafi wyliczyć się z ważnymi miastami Polski;
  • potrafi wskazać na mapie ważne miasta i miejsca Polski (góry, rzeki) ;
  • zna swoją miejscowość, potrafi opowiedzieć o jej przeszłości;
  • umie wskazać zabytki i pomniki w regionie, w którym mieszka;
  • podejmuje obowiązki domowe, stara się dobrze je wypełniać, rozumie potrzebę ich wykonywania;
  • stara się uczestniczyć w uroczystościach lokalnych;
  • zna ważne osobistości, pochodzące z rodzinnej miejscowości lub najbliższej okolicy.

 

EDUKACJA PLASTYCZNO-TECHNICZNA

Uczeń po klasie 3:

  • rozumie pojęcia: „scena rodzajowa”, „autoportret”, „sztuka nowoczesna”;
  • umiejscawia i nazywa wybrane budowle Europy i świata: Koloseum, Wieżę Eiffla, Akropol, operę w Sydney, Statuę Wolności ;
  • zna dyscypliny sztuki: fotografię, film, przekazy medialne, rzemiosło artystyczne;
  • potrafi stworzyć przedmioty charakterystyczne dla sztuki ludowej regionu, w którym mieszka (pisanki, palmy, kompozycje z bibułki);
  • zna zasady działania odkurzacza;
  • zapoznaje się z przeznaczeniem: komputera, laptopa, telefonu komórkowego (porównuje różne modele, ceny, wygląd zewnętrzny);
  • zapoznaje się z budową roweru, poznaje działanie prądnicy rowerowej, uczy się, jak dbać o rower;
  • potrafi korzystać ze środków komunikacji dostępnych w miejscu zamieszkania oraz wie, z jakich środków transportu korzystają ludzie mieszkający w różnych częściach Polski.

 

EDUKACJA MUZYCZNA

Uczeń po klasie 3:

  • zna piosenki oraz kanony;
  • zna melodię i słowa trzech zwrotek hymnu Polski;
  • realizuje rytmy poprzez rytmiczne recytowanie przysłów, gesty, ruchy i grę na instrumentach;
  • reaguje na zmiany metrum, tempa, dynamiki;
  • zna podstawowe kroki trojaka oraz innego tańca ludowego;
  • aktywnie słucha muzyki;
  • rozpoznaje i odróżnia głosy wokalne: sopran, bas;
  • określa charakter utworów, odróżnia wykonanie solowe od zespołowego;
  • zna podstawy zapisu nutowego (półnuta, cała nuta, pauza półnutowa);
  • rozpoznaje wysokości nut: si, do górne;
  • potrafi zagrać na instrumentach proste schematy rytmu, melodii do akompaniamentu, improwizuje utwory muzyczne z zachowaniem odpowiedniej artykulacji;
  • zna podstawy gry na dzwonkach.

 

EDUKACJA MATEMATYCZNA

Uczeń po klasie 3:

  • odczytuje i zapisuje liczby od 0 do 1000;
  • liczy w przód i w tył po jeden, po dziesięć i po sto w zakresie 1000;
  • potrafi przyporządkować liczbę do konkretnych elementów w zbiorze;
  • porównuje liczby w zakresie 1000, używając określeń: „większa”, „mniejsza”, „równa”, stosuje znaki: =,<,>;
  • wskazuje liczby parzyste i nieparzyste w zakresie 1000;
  • rozumie porządkowy aspekt liczby;
  • dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 z przekroczeniem progu;
  • wie, że dodawanie i odejmowanie to działania odwrotne (sprawdza wynik dodawania za pomocą odejmowania i odwrotnie);
  • stosuje przemienność dodawania (wie, że kolejność dodawania składników nie ma wpływu na wynik);
  • mnoży i dzieli liczby w zakresie 100;
  • wie, że mnożenie i dzielenie to działania wzajemnie odwrotne (sprawdza wynik dzielenia za pomocą mnożenia i odwrotnie);
  • stosuje przemienność mnożenia (wie, że kolejność mnożenia czynników nie ma wpływu na wynik);
  • rozwiązuje łatwe równania z niewiadomą w postaci okienka (wspomagane rysunkami lub schematami);
  • rozwiązuje jednodziałaniowe zadania z treścią (wspomagane schematami lub rysunkami);
  • rysuje ilustracje do zadań z treścią;
  • układa pytania do treści zadań;
  • wskazuje i poprawia błędy w treści zadań;
  • rozwiązuje zadania na porównywanie różnicowe;
  • oblicza obwody figur geometrycznych: trójkąta, kwadratu, prostokąta (miarę wyraża w centymetrach);
  • mierzy długości za pomocą metra krawieckiego, taśmy mierniczej (miarę wyraża w centymetrach);
  • rozwiązuje zadania z treścią i wykonuje obliczenia dotyczące miar bez wyrażeń dwumianowanych;
  • mierzy i rysuje odcinki o długości wyrażonej w centymetrach i milimetrach, porównuje ich długość;
  • waży przedmioty, wagę wyraża w gramach, dekagramach i kilogramach (nie zamieniając jednostek);
  • porównuje wagę przedmiotu, używając określeń: „cięższy”, „lżejszy”, „waży tyle samo”, stosuje znaki (=,<,>) pomiędzy wartościami wagi wyrażonymi w tych samych jednostkach;
  • szacuje wagi różnych przedmiotów;
  • wykonuje obliczenia dotyczące wagi i pojemności;
  • rozpoznaje monety o wartości: 10 groszy, 20 groszy, 50 groszy, 1 złoty, 2 złote, 5 złotych oraz banknoty: 10 złotych, 20 złotych, 50 złotych, 100 złotych, 200 złotych;
  • zna wartość pieniędzy (potrafi dobierać monety o niższym nominale, aby stanowiły wartość monety, czy banknotu o wyższym nominale, potrafi wybrać monety, którymi może zapłacić za dany produkt, potrafi obliczyć resztę, którą powinien otrzymać, płacąc za dany produkt, porównuje wartości monet i banknotów, używając odpowiednich określeń i znaków);
  • zna nazwy pór roku, miesięcy, dni tygodnia i potrafi je zapisywać;
  • czyta i zapisuje daty;
  • zna liczbę dni w poszczególnych miesiącach;
  • odczytuje i zaznacza godziny na zegarze w systemie dwudziestoczterogodzinnym;
  • wykonuje obliczenia kalendarzowe i zegarowe.

 

ZAJĘCIA KOMPUTEROWE

Uczeń po klasie 3:

  • umie obsługiwać komputer,
  • posługuje się myszą i klawiaturą,
  • poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego,
  • posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania,
  • wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki, np. z gotowych figur,
  • zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, internetu,
  • ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu,
  • stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, internetu.
  • potrafi w miarę potrzeb korzystać z Internetu jako źródła informacji;
  • zna różne adresy Internetowe;
  • odczytuje emotikony jako zakodowane uczucia i nastroje.

 

WYCHOWANIE FIZYCZNE

Uczeń po klasie 3:

  • realizuje marszobiegi trwające około 15 minut;
  • wykonuje przewrót w przód;
  • oburącz odbija lekką piłkę sposobem górnym;
  • podbija piłkę stopą i kolanem;
  • potrafi rzucić piłką lekarską;
  • jeździ na rowerze, wrotkach, przestrzegając zasad bezpieczeństwa;
  • przestrzega zasad sportowej rywalizacji;
  • dba o bezpieczeństwo w czasie zajęć ruchowych;
  • posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem.

 

 

 

 

 

Kryteria oceniania zachowania:

Śródroczna i końcoworoczna ocena z zachowania jest oceną opisową, która obejmuje:

  • kulturę osobistą ucznia,
  • używanie form grzecznościowych,
  • koleżeńskość,
  • kulturalny sposób nawiązywania kontaktów z nauczycielami i kolegami,
  • porządkowanie swojego stanowiska pracy podczas zajęć i po lekcjach,
  • aktywność społeczną,
  • stosunek do obowiązków szkolnych.

 

Klasyfikowanie i promowanie uczniów:

  1. W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
  2. W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna

z zachowania jest oceną opisową.

  1. Ocena z zajęć nieobowiązkowych (religia/etyka) wyrażona jest cyfrą.
  2. Pod koniec pierwszego etapu edukacji dopuszcza się możliwość przeprowadzenia zewnętrznego testu kompetencji dla klas III (wyniki testu zostają przedstawione rodzicom).
  3. Uczeń klasy I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej.
  4. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtórzeniu klasy przez ucznia na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub poradnię psychologiczno-pedagogiczną w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka.
  5. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony, na czas określony, z zajęć zdrowotno-ruchowych.
  6. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor szkoły, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanych przez lekarza.

 

 

Wyróżnienia uczniów:

  1. Dyplomy dla uczniów za promowanie szkoły w środowisku oraz za szczególne osiągnięcia (I, II i III miejsce) w konkursach na szczeblu od miejskiego wzwyż.
  2. Dyplomy dla uczniów kończących  I, II i III klasę.
  3. Dyplom za wzorową frekwencję – 100%.

 

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

JĘZYK ANGIELSKI

Klasy I-III

 

1. Cele kształcenia – wymagania ogólne (wg podstawy programowej kl. 1-3)

W zakresie sprawności językowych nadrzędnym zadaniem edukacji w klasach 1-3 jest rozwijanie języka mówionego, umiejętności rozumienia ze słuchu i reagowania na usłyszane wypowiedzi, jak również odtwarzania wyrazów i zwrotów, recytowania wierszyków, śpiewania piosenek itp. Odwzorowanie znaków graficznych w języku angielskim wprowadzane są później, w drugim półroczu nauki w klasie I, tak aby umożliwić dzieciom najpierw zapoznanie się z brzmieniem języka, wymową poszczególnych słów i intonacją, skoncentrowanie się na języku mówionym, w formie rozmaitych gier, zabaw, wierszyków i piosenek.

Uczeń kończący klasę I:

1) rozumie proste polecenia i właściwie na nie reaguje;

2) nazywa obiekty w najbliższym otoczeniu;

3) recytuje wierszyki i rymowanki, śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego;

4) rozumie sens opowiedzianych historyjek, gdy są wspierane obrazkami, gestami, przedmiotami.

W klasie II i III dzieci doskonalą zdobyte umiejętności i pogłębiają swoją wiedzę. Ze względu na prawidłowości rozwoju umysłowego dzieci, treści nauczania powinny narastać i rozszerzać się w układzie spiralnym, co oznacza, że wiadomości i umiejętności zdobywane przez ucznia w klasie I będą powtarzane, pogłębiane i rozszerzane w klasie II i III.

Uczeń kończący klasę III:

1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, trzeba nauczyć się ich języka (motywacja do nauki języka obcego);

2) reaguje werbalnie i niewerbalnie na proste polecenia nauczyciela;

3) rozumie wypowiedzi ze słuchu:

a) rozróżnia znaczenie wyrazów o podobnym brzmieniu,

b) rozpoznaje zwroty stosowane na co dzień i potrafi się nimi posługiwać,

c) rozumie ogólny sens krótkich opowiadań i baśni przedstawianych także za pomocą obrazów, gestów,

d) rozumie sens prostych dialogów w historyjkach obrazkowych (także w nagraniach audio i video);

4) czyta ze zrozumieniem wyrazy i proste zdania;

5) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów, recytuje wiersze, rymowanki i śpiewa piosenki, nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, bierze udział w mini przedstawieniach teatralnych;

6) przepisuje wyrazy i zdania;

7) w nauce języka obcego nowożytnego potrafi korzystać ze słowników obrazkowych, książeczek, środków multimedialnych;

8) współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

2. Cele oceniania na lekcjach języka angielskiego w nauczaniu wczesnoszkolnym

- Poinformowanie ucznia o osiągnięciach i brakach.

- Pomoc w planowaniu samodzielnego rozwoju ucznia.

- Motywowanie do dalszej pracy.

- Dostarczanie informacji o osiągnięciach ucznia rodzicom lub opiekunom.

- Ewaluacja i doskonalenie metod nauczania.

Kontrola i ocena pracy ucznia stanowi istotny element procesu dydaktycznego. Informuje nauczyciela o jakości i efektywności jego działań, a rodziców – o zdobytych umiejętnościach i osiągnięciach dzieci oraz ich ewentualnych problemach.

Nauczanie w pierwszym etapie edukacyjnym zakłada, że nauczyciel musi stworzyć takie warunki, by każde dziecko odniosło sukces na miarę swoich możliwości. Uczeń nie powinien odczuwać lęku przed ocenianiem, a także musi wiedzieć, że ma prawo do popełniania błędów i ich korygowania. Każde dziecko ma szansę zdobycia pozytywnej oceny, jeżeli nauczyciel weźmie pod uwagę nie tylko stopień opanowania materiału, lecz także zaangażowanie i wysiłek włożony w pracę, dobór form i metod oraz aktywność w podejmowaniu zadań.

3.Formy aktywności:

· testy

· kartkówki z ostatnich lekcji (nie dotyczy klas I)

· odpowiedzi ustne (piosenki, wiersze, słownictwo)

· aktywność/praca na lekcji,

-zeszyt ćwiczeń,

· projekty indywidualne i grupowe,

· udział w konkursach.

4.Częstotliwość oceniania:

· testy - minimum 2 w ciągu półrocza,

· kartkówki- według potrzeb (nie dotyczy klas I),

· odpowiedź ustna- min. 1 w półroczu,

· zeszyt ćwiczeń- min. 1 w półroczu, ale nie musi być stopień,

· aktywność na lekcji- na bieżąco,

· prace projektowe- według potrzeb.

5. Sposoby rejestrowania osiągnięć uczniów

Rejestracji osiągnięć uczniów dokonuje się poprzez odnotowanie w dzienniku lekcyjnym z adnotacją, za co jest dana ocena: recytowanie rymowanek, śpiewanie piosenek, praca w ćwiczeniach, praca na lekcji, projekty, testy itp.

Liczba danych ocen jest uzależniona od ilości przerobionego materiału i możliwości poszczególnych dzieci (ale nie mniejsza niż 3).

W klasach 1-3 obowiązuje ocena opisowa, która wymaga od nauczyciela charakterystyki ucznia, jego osiągnięć edukacyjnych, aktywności, wysiłku wkładanego w naukę, a także trudności i ewentualnych niepowodzeń edukacyjnych. Ocena opisowa jest stosowana na koniec semestru i roku szkolnego, a jej podstawą jest bieżąca ocena pracy ucznia, jego  wiedzy i umiejętności  oraz wysiłku wkładanego w naukę.

6. Sposoby komunikowania ocen

Oceny są jawne dla uczniów, jak i rodziców lub prawnych opiekunów. O ocenach uczniowie są informowani ustnie na bieżąco, rodzice na życzenie, w formie ustnej lub pisemnej. Dziennik jest dokumentem rejestrującym oceny uczniów i komunikującym je szkole.

7. Wymagania edukacyjne w zakresie opisowej oceny wiedzy i umiejętności

 

6 punktów otrzymuje uczeń, który:

- rozumie wszystkie polecenia nauczyciela, - rozumie ogólny sens tekstów piosenek i

wierszyków,

- sprawnie i poprawnie udziela odpowiedzi na pytania,

- samodzielnie i poprawnie wykonuje ćwiczenia,

- bezbłędnie pisze słowa i zwroty (oprócz klasy I)

- nazywa i zna nazwy wszystkich poznanych przedmiotów z najbliższego otoczenia,

- bardzo aktywnie uczestniczy w zajęciach

- jest zawsze przygotowany do lekcji,

- za testy sprawdzające wiedzę otrzymuje przeważnie ocenę 6,

- bierze udział w konkursach językowych i pracach projektowych

5  punktów otrzymuje uczeń, który:

- bardzo dobrze rozumie większość poleceń nauczyciela,

- bardzo dobrze rozumie sens prostych wypowiedzi,

- rozumie ogólny sens tekstów piosenek i wierszyków,

- sprawnie i poprawnie udziela odpowiedzi na pytania i potrafi je zadać,

- samodzielnie i poprawnie wykonuje ćwiczenia,

- bezbłędnie pisze słowa i zwroty (oprócz klasy I),

- zna bardzo dobrze poznane słownictwo,

- pisze słowa i zwroty z nielicznymi błędami,

- płynnie i w bardzo dobrym tempie odpowiada na zadane pytania,

- jest aktywny na lekcji

- za testy sprawdzające wiedzę otrzymuje przeważnie ocenę 5.

4  punkty otrzymuje uczeń, który:

- dobrze rozumie polecenia nauczyciela,

- zna dobrze podstawowy zakres słownictwa,

- domyśla się kontekstu usłyszanych tekstów,

- udziela prostych odpowiedzi,

- pisze słowa i zwroty, ale zdarzają mu się błędy,

- dość aktywnie uczestniczy w lekcji,

- za testy sprawdzające wiedzę otrzymuję przeważnie ocenę 4.

3 punkty otrzymuje uczeń, który:

- dość dobrze rozumie podstawowe polecenia nauczyciela,

- przeciętnie opanował podstawowy zakres słownictwa,

- domyśla się kontekstu usłyszanych tekstów,

- udziela bardzo prostych odpowiedzi,

- przeważnie pisze z błędami,

- jest mało aktywny na lekcji,

- nie jest nieprzygotowany do lekcji,

- za testy sprawdzające wiedzę otrzymuje przeważnie ocenę 3.

2  punkty otrzymuje uczeń, który:

- rozumie podstawowe polecenia nauczyciela,

- nie w pełni opanował podstawowy zakres słownictwa,

- słabo rozumie kontekst usłyszanych tekstów,

- z trudnością udziela odpowiedzi na zadane pytania,

- przeważnie pisze z błędami (oprócz klasy I),

- jest nieprzygotowany do lekcji

- jest mało aktywny na lekcjach,

- za testy sprawdzające wiedzę otrzymuje przeważnie ocenę 2.

 

1 punkt otrzymuje uczeń, który:

- nie rozumie podstawowych poleceń nauczyciela,

- nie opanował podstawowego zakresu słownictwa ,

- nie rozumie kontekstu usłyszanych tekstów,

- nie potrafi udzielić odpowiedzi na proste pytania

- nie jest aktywny na lekcji,

- pisze z licznymi błędami,

- za testy sprawdzające wiedzę otrzymuje przeważnie ocenę 1,

- nie wykazuje chęci poprawienia ocen.

 

Uczeń może otrzymać ze sprawdzianów, testów, kartkówek i innych prac pisemnych ocenę w formie zapisu słownego wyrażonego poziomem nauczania, według następujących kryteriów obejmujących procent ich wykonania:

100% -98% – poziom bardzo wysoki  (6 punktów)

97% - 88% - poziom wysoki (5 punktów)

87% - 71% - poziom średni (4 punkty)

70% - 51% - poziom zadowalający (3 punkty)

50% - 31% - poziom niski (2 punkty)

30% - 0% - poziom bardzo niski (1 punkt)

Uczeń ma prawo poprawić ocenę w ciągu jednego tygodnia od otrzymania oceny – termin poprawy wyznacza nauczyciel. Nauczyciel na podstawie pisemnej opinii publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

SFORMUŁOWANIA OCEN OPISOWYCH ŚRÓDROCZNYCH I ROCZNYCH

Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO

Wspaniale (doskonale, celująco) opanował/a wiadomości i umiejętności z języka angielskiego.

Bardzo dobrze opanował/a wiadomości i umiejętności z języka angielskiego.

Dobrze opanował/a wiadomości i umiejętności z języka angielskiego.

Częściowo opanował/a wiadomości i umiejętności z języka angielskiego.

Słabo opanował/a wiadomości i umiejętności z języka angielskiego.

Nie opanował/a wiadomości i umiejętności z języka angielskiego.

 

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z RELIGII W KL. I - III

 

A. Ocenie podlegają:

 wiadomości i umiejętności związane z realizowanym programem

 wiadomości i umiejętności związane z Rokiem Liturgicznym

 znajomość modlitw

 praca na katechezie

 przygotowanie do katechezy

B. Przy klasyfikacji śródrocznej i końcoworocznej brane będą także pod

uwagę:

 postawa wobec przedmiotu

 systematyczność i pilność

 postawa wobec „miejsc świętych”, czasu modlitwy i słuchania Słowa

Bożego oraz znaków religijnych,

 zaangażowanie w grupy religijne i modlitewne

 uczestnictwo w konkursach religijnych

 uczestnictwo w życiu parafii

C. Uczeń jest oceniany za:

 wypowiedzi ustne

 prace pisemne (kartkówki -od klasy II).

 prace z tekstem

 praca na katechezie

Przygotowanie do katechezy – uczeń powinien mieć zeszyt, podręcznik oraz

zeszyt ćwiczeń, potrzebne przybory. Zeszyt ćwiczeń podlega ocenianiu.

Brak przygotowania będzie zaznaczony symbolem „minus”.

Oceny cząstkowe jak i śródroczne oraz końcoworoczne to oceny

1. Skala ocen /stopni/:

 celujący - 6 - cel.

 bardzo dobry - 5 - bdb.

 dobry - 4 - db.

 dostateczny - 3 - dst.

 dopuszczający - 2 - dop.

 niedostateczny - 1 - ndst..

Podczas zajęć z religii, uczniowie mogą otrzymać oceny zgodnie z

przedmiotowym systemem oceniania. Stosuje się oceny cyfrowe -1,2,3,4,5,6.

O ocenie za I  i II semestr decyduje nauczyciel uczący.